Konnos Bay blev favoritplatsen på Cypern

Vår närmaste strand, vid hotellet
Den 25 september 2007 åkte vi på en sista minuten resa till Cypern. Vi åkte med Fritidsresor, en vecka. Vi hade planerat att göra en sista minuten men eftersom det var så pass sent på hösten så var det helst Cypern vi ville till, för vädrets skull. På Cypern trodde vi att det fortfarande var tillräckligt varmt.

Vi hamnade på Hotel Iris Beach i strax utanför Fig Tree Bay. Hotellet hade pool och det var cirka 200 meter till närmaste strand så allt var riktigt lyckat för att åka ospecificerat.

Första dagen blev det dopp i poolen och ett besök vid närmaste strand, trevlig liten vik där det gick att snorkla lite. Oscar hittade en kompis i poolen, Max, som han sedan lekte med hela vecka.

På kvällen tog vi oss till Fig Tree Bay för att äta och hamnade på en restaurang med säkert tvåhundra turister. Eftersom det fanns massor av restauranger borde vi ha kunnat hitta något roligare men troligen var vi hungriga och orkade inte leta.

Fig Tree Bay Beach
Nästa dag tog vi taxi till Flamingo Beach. Flamingo Beach sträcker sig längs en stor del av Fig Tree Bay och är förmodligen den längsta stranden där. På stranden var det fullt av människor och fullt av solstolar.

Ännu en dag senare tar vi oss till Fig Tree Bay Beach. Här ligger bland annat ett Fritidsresors hotell med Bamseklubb. Här fanns ännu mer människor och ännu mer solstolar än på Flamingo Beach. Tätt, tätt inpå varandra. Vattnet här var dock mycket finare än på Flamingo Beach så när man väl var i havet och badade så var detta en riktigt fin strand.

Dagen därefter tog vi oss till en strand som heter Konnos Bay. Stranden ligger mitt emellan Fig Tree Bay och Ayia Napa och här kunde man snorkla läste vi i Fritidsresors papper och det var därför vi åkte dit. Konnos Bay var en strand vi verkligen gillade.

Vi har inte varit på alla stränder på Cypern men Konnos Bay är definitivt värt ett besök. Vi tyckte det var en jättefin strand. Det gick att snorkla och det man såg var riktigt fint. Det fanns massor av fiskar.

Naturligtvis var det inte som i Thailand och liknande men det var fint och reser man med ett barn som vill snorkla är detta en alldeles utmärkt plats.

Konnos Bay sedd från baren/caféet
Konnos Bay

Vad som också var utmärkt med Konnos Bay var att här finns ett litet café/bar som ligger fint till, lite högt med utsikt över havet. Här var det lätt att bli sittande. Här var det ganska lugnt och det var fint och naturligtvis var ölen god. Ölen vi drack hette vanligen Keo.

Vi utsåg Konnos Bay till den strand vi tyckte bäst om och här var vi vid flera tillfällen under veckan. Vid Konnos Bay var det så pass fint att den har fått en plats bland våra bästa stränder. Stranden hade en hel del av det vi vill att en bra strand ska ha.

Famagusta i bakgrunden
Vi besökte en dam som tillverkar Halloumi

En dag valde vi att göra en eftermiddagsutflykt med Fritidsresor. Utflykten började med ett besök på Paralimni Aquarium. Där fanns rätt många akvarium med fiskar och ute i deras trädgård fanns krokodiler och pingviner. Besöket var väl inte så intressant för oss vuxna men Oscar (fem år) tyckte det var kul med alla fiskar.

Utflykten fortsatte till en utsiktsplats där vi kunde se över till "spökstaden" Famagusta. Famagusta var före Cyperns delning en stor turistort men idag ligger allt öde. Tar man med sig en kikare kan man se att hotellen är helt öde.

Janne ombord på ribbåten
Ribbåten från havet

Efter att ha tittat på Famagusta åker vi vidare hem till en dam som gör Haloumiost. Vi blev visade hur det går till att göra osten och så fick vi smaka två olika sorter. Lite besvikna var vi att vi inte fick handla av damen för det hade vi räknat med.

Utflykten avslutas med att vi stannar i en apelsinlund för att plocka några apelsiner som vi får ta med oss. Vi undrade vem lunden tillhörde, var det Fritidsresor som ägde tomten? Apelsiner fanns det i alla fall några stycken men säsongen för apelsiner på Cypern började nog ta slut.

Konnos Bay var som sagt stranden vi gillade. En av anledningarna till att vi tog oss tillbaka dit var att vi en eftermiddag åkte ribbåt tillsammans med Max och hans familj. Vi var själva på båten och kunde därför helt och hållet bestämma hur fort båten skulle köra. När vi sa "ok" så drog båten på så mycket den kunde (eller så kunde den mer) och när båten "lekte" skrattade barnen hejdlöst. De tyckte det var jätteroligt.

En av alla grottor och fina klippor
Medelhavet

Båtutflykten var mycket givande och eftersom båten gick så fort fick vi verkligen se mycket av kusten. Vi började med att åka så långt norrut vi fick och såg Famagusta igen - från havet denna gång. Sen åkte vi längs kusten och såg alla stränder och alla hotell. Längs vissa delar av kusten fanns mycket fina klippor.

Vi fick naturligtvis bada från Ribbåten också vid något tillfälle. Snorkelutrustning fanns på båten att låna så vi snorklade lite och de som körde båten hade på kul kastat ut en skatt som vi fick leta reda på. Oscar var glad att han var den som hittade skatten. Det man ser i havet längs kusten förvånandsvärt fint och vattnet är så otroligt klart.

Jodå, Jag trodde att det skulle vara jätteläskigt att åka ribbåt men det var det inte. Vågorna var totalt obefintliga så när båten gasade på så gled den verkligen bara fram i en mycket hög hastighet. Att åka Ribbåt var både intressant och roligt och rekommenderas verkligen.

En kväll valde vi att gå på Meze-afton och Oscar fem år var naturligtvis med. Meze-aftonen var på vårt grannhotell, dvs. bredvid Iris Beach Hotel. De hade dukat upp buffé med massor av olika mezerätter. Vissa rätter var mycket goda och så klart är det kul att äta cypriotisk mat och få prova på alla tänkbara röror. Oscar åt sig mätt på grillspett.

Det som var den största behållningen på mezeaftonen var ändå underhållningen. Det var två män som uppträdde med olika danser samt att en av männen ställde glas på sitt huvud och dansade vidare. Han ställde ett glas, han ställde dit två, han ställde dit tre....senare ställde hans kollega dit alltfler glas. Vi var jätteimponerade och för varje glas som ställdes dit tog vi ett nytt foton för vi trodde - inte kan han väl ställa dit ett glas till. Jo, det kunde han. Mannen dansade omkring med som mest 16 glas på huvudet. Väldigt imponerande!

Imponerande uppvisning
på Mezeafton
Mezetallrik

Det finns väl egentligen bara en nackdel med Cypern (som många andra Medelhavsländer) och det är att det är dyrt. Varje gång vi satt oss vid ett bord på restaurang gjorde vi av med cirka 350 kronor.

Måltiden bestod då av tre varma rätter, en Coca Cola och fyra öl. Om man då äter både lunch och middag på restaurang blir det en rätt dyrbar semester. Dessutom kostar det en smärre förmögenhet att åka taxi. Om vi är på semester vill vi inte välja bort saker för att vi tycker det är dyrt. Det är roligare att vara på en plats där man kan äta och dricka vad man vill utan att titta på menyn vad det kostar.

Sammanfattningsvis kan ändå sägas att vi tyckte om Cypern. Vi ville ha semester, en barnanpassad resa med sol och bad. Vi hade runt 30 grader och sol hela veckan. Det fanns massor av kulturella saker vi hade kunnat titta på och vi hade kunnat åkt omkring lite på ön och sett mer men det får bli en annan gång. Det är inte alls omöjligt utan kanske till och med troligt att vi att vi reser tillbaka till Cypern en dag.