Dyk 62 - 63 Mycket små saker vid dykningen i Nha Trang, Vietnam

Rosa anemonfisk i sin anemon
Idag har det blivit dags för Janne att göra sina första dyk i Vietnam. Den här sidan har han delvis fått skriva själv.

Dyk 62
Dykplats: Padi Beach, Mun Island
Datum: 17 juli 2006
Maximalt djup: 15,9
Siktdjup: 12
Temperatur: 23,8
Activity: Boat dive, 8 kg, 5mm Long John

Första dyken på ett och ett halvt år. Hittade dykfirman, Blue Diving Club, längs "huvudgatan". Bokade två dyk. Cirka 300 kronor inklusive allt, hämtning på hotellet, transport till båten, utrustning, lunch mm. Billigt!

Att det var ett tag sen jag dykte märktes inte alls. Alltså inga problem över huvud taget. Mun Island ligger ungefär 45 minuter från hamnen i Nha Trang med dykbåten. Det man såg var en hel del otroligt vackra mjuka koraller, featherstars, muränor, anemoner med tillhörande fisk mm mm. 

Kolglödsanemonfisk i "sin" anemon 
Cuttlefish i en konstig sjöstjärna

Sea Krait, havsorm
Igelkottfisk

Dyk 63
Dykplats: Mama Ha, Mun Island
Datum: 17 juli 2006
Maximalt djup: 12,4
Siktdjup: 10
Temperatur: 24,1
Activity: Boat dive, 8 kg, 5mm Long John

Det andra dyket för dagen gick av stapeln cirka 10 minuter från det första. Vad jag förstått innan vi åkte till Vietnam var att här finns inga stora grejor. Men väl en hel del smått, typ en väldigt massa olika nakensnäckor. Det är små "sniglar" utan skal, en del färggranna medans andra lite gråare. De jag såg var nog aldrig större än fyra centimeter.

Annat jag såg här var min första havsorm. Svårt att säga hur lång den var men en gissning är cirka en meter. Muränor, sjöstjärnor, mjuka koraller, drakfiskar mm.

Nakensnäcka, Phyllidia
Blå sjöstjärna

Anemonfiskar i sin anemon
Vitmunnad muräna

På eftermiddagen är jag tillbaka i Nha Trang och på kvällen äter vi middag på Little Italy. I morgon ska hela familjen på båtutflykt för att se några öar utanför Nha Trang.