Koh Ngai och Fantasy Resort blev ett litet paradis

Vår bungalow på Fantasy Resort
Efter att ha sovit fem nätter på Koh Lanta vill vi ta oss vidare till Koh Lipe, men speedbåten från Koh Lanta har slutat gå för säsongen.

Vi bestämmer oss istället för att ta oss till Koh Muuk. Vi bokar en båt till Koh Muuk men vi kommer inte dit heller skulle det visa sig.

Någon anställd på båten berättar att på grund av tidvattnet kan vi inte gå i land där förrän sent på eftermiddagen. Nu är klockan 09:00.

Resultatet blir att vi istället hamnar på Koh Ngai. När vi kommer fram till Koh Ngai vet vi inte var vi ska bo men vi ser både Fantasy Resort och Koh Ngai Resort från båten. Båda hotellen har vi läst om hemma.

Vi hoppar av båten och går till Fantasy Resort och enda anledningen är att de har en riktigt strand. Till en början är vi rätt förvirrade för det här blev inte alls som vi hade tänkt.

Hotellet är onödigt dyrt och redan vid incheckningen ser vi att dykfirman är stängd. Vi får veta att den har stängt för säsongen. Vi har snart varit i Thailand en vecka och Janne har fortfarande inte dykt. Vi checkar in för två nätter.

Stranden först kvällen
Ett tempel vid receptionen

Vi får ett jättefint rum och efter det finner oss snabbt till rätta. Stranden vid Fantasy Resort är  jättefin. Precis som på Klong Dao Beach på Koh Lanta så har paraplyvagnarna hittat hit också.

Vi tar en massa helt underbara bilder som skulle kunnat passa i en resekatalog. Av någon okänd anledning har 46 bilder försvunnit från vår kamera och säkert hade hälften av dem passat i resekatalogen.

Mycket grönska på området
Näshornsfågel, såg vi även levande

Fantasy Resort är fint på flera sätt. På hela hotellområdet känns det som att man är i en djungel. De har gjort massor för att bevara den känslan. Det finns massor av planteringar, både stort och smått. Det är väldigt grönt överallt. De har även pyntats med skulpturer både små och lite större på djur. Jag förmodar att det är djur som finns på ön.

En av skulpturerna föreställer en näshornsfågel. Första kvällen när vi sitter på stranden så ser vi en levande näshornsfågel. Den kommer flygande och sätter sig jättefint i ett träd nära oss. Vi kunde fotografera den och det blev fina bilder. Tyvärr så ingick alla foton på näshornsfågeln bland de 46 bilder som försvann spårlöst. Det är en hel kväll som bara är borta ur kameran.

Skulptur av en krabba i sanden
Oscar visar en groda han tycker är fin

Andra djur som vi sett på ön är massor av fjärilar, några små grodor och en hel del små ödlor. Små ödlor är väl inte så ovanliga i Thailand, de finns många små som kryper på väggarna i vilket hus som helst. De här var av någon ovanligare slag.

Janne och Oscar har gjort en snorkelutflykt härifrån, men annars har vi varit på hotellet bara. Fantasy Resort är fint. Det finns pool, två restauranger, en bar och en pytteliten affär. Det finns dykfirma även om den är stängd för säsongen. Det är inget billigt ställe men kanske hade vi kunnat leva billigare om vi sett oss omkring.

Blommor i en damm
En fin damm på hotellområdet

Det finns inte många resort på Koh Ngai men går man en bit på stranden så finns det enklare boende åt båda hållen. Det hade kanske varit möjligt att promenera lite genom skogen för att komma till Koh Ngai Resort, som vi valde bort, men det provade vi aldrig.

Vår vistelse på Koh Ngai blev väl inte vad vi hade tänkt oss men det blev väldigt bra ändå. Vi hade det otroligt skönt och vi trivdes där. Med en större reskassa och en öppen dykshop hade vi kunnat stanna där längre än två dagar. Det är väldigt fint.

Poolen på Fantasy Resort
En liten groda på hotellområdet

När vi lämnar Koh Ngai vill vi fortfarande till Koh Lipe, men inte heller  härifrån går det att ta sig dit med båt. Speedbåten har slutat gå för säsongen. Vi lägger ner idén om Koh Lipe och tar oss tillbaka till Koh Lanta. Först ett inlägg om Oscar och Jannes snorkelutflykt.