Tillbaka på Koh Lanta - två dagar sedan sist

C4 på Southern Lanta Resort
Resan till Thailand startade 11 april 2007.

Efter att ha varit fem nätter på Koh Lanta och två nätter på Koh Ngai tar vi oss tillbaka till Ko Lanta. Vi bor åter igen på Soutern Lanta Resort men i ett lite större och finare rum denna gång. Rummet var mycket rymligare än det tidigare och priset för rummet var marginellt dyrare.

Vi trivdes på Southern Lanta Resort de första fem nätterna och nu när vi fått ett rymligare rum blir det inte sämre. Vi stormtrivs och eftersom vi nu känner till så mycket runt omkring resortet så blir det lite som att "komma hem till Southern Lanta". Denna gång stannar vi sex nätter.

Vi gör inte så himla mycket utan finns mest bara till. Dagen börjar med en lugn frukost i resortets matsal och eftersom det börjar bli lågsäsong är det nästan inga turister kvar längre.

Efter frukost ska alla smörjas in med sina respektive sololjor och när Oscar är klar går han ut till poolen. Susanne kommer ut en stund senare med diverse olika badleksaker. Ännu en stund senare kommer Janne ut till poolen och han sätter sig vid sidan om poolen med en pocketbok.

När Janne tycker det blir för varmt går han till havet och badar. Susanne och Oscar stannar kvar i poolen. Efter lunch - vanligen på Diamond Sand Palace - kommer även Oscar och Susanne ner till havet och stranden. De roar sig inte med att bada - de bygger mest sandslott och liknande. När Oscar tröttnar på havet och sandslotten tar vi oss åter till poolen.

Susanne i poolen på
Southern Lanta Resort
Klong Dao Beach

Southern Lanta Resort har två pooler. På eftermiddagen brukade vi oftast gå till den poolen som ligger bakom receptionen och närmare villorna - Swedish village - där de övervintrande svenska familjerna till stor del bodde. Här - i den poolen - fanns alltid barn som Oscar kunde leka med.

På kvällarna åt vi på Sawadee uppe vid stora vägen, på något ställe på stranden (fast vissa ställen hade stängt för säsongen nu) eller så åkte vi in till Saladan. Både dagar och kvällar njöt vi bara av lugnet.

Solnedgång bakom Phi Phi Island
Oscar letar krabbor vid Relax Bay

En dag tog vi en mopedtaxi och bad killen som körde att köra oss till en fin badplats vid Long Beach. Han körde oss med moppetaxin till Relax Bay strax söder om Long Beach.Det var väl en fin strand men inte vet vi om det var den finaste.

Vid Relax Bay badade vi och tittade på en massa krabbor som klättrade runt på stenarna i havet. Vi åt en god och dyr lunch på någon slags italiensk restaurang. Det var dyrt för att vara i Thailand.

Innan moppetaxin tog oss tillbaka till Southern Lanta Resort fick han stanna till på en elefantfarm för att Oscar skulle få rida på en elefont. Han får rida på elefanten cirka 10 minuter för 100 bath (= cirka 20 kronor). Oscar blev glad.

Det fanns andra utflykter vi hade kunnat göra men vi hittade aldrig riktigt den där perfekta utflykten vi ville göra. Janne dök förstås. Två av dagarna vi var på Ko Lanta denna gång fick han till sist dyka (länkar kommer).

Elefanten Oscar fick rida på,
"Halsband" heter hon
Den dagen vi reste hem såg vi att det fanns rundturer som hette ungefär "Round the Island tour" men den tar vi på vår nästa resa till Ko Lanta.

Vi har varit på Ko Lanta förrut men först denna gång stormtrivdes vi verkligen. Aldrig har vi haft en så lugn och skön semester. Kanske kom vi i rätt säsong - precis när de flesta turister hade åkt hem?

Är ni en barnfamilj, ska ni vara föräldralediga, har ni möjlighet att vara långlediga och gillar Thailand. Fundera på om ni kan övervintra på Ko Lanta! Hittar ni en ledig villa i Swedish village och har råd, kan ni bo där, annars kan ni bo på Southern Lanta Resort. Vi träffade några familjer som hade valt att bo länge där. Det fungerar absolut.

Trots att vi stormtrivdes på Koh Lanta så tog vår semester slut. Vi åkte vidare till Ao Nang några dagar - mest för att shoppa.