Sunny Beach var en enda stor turisthåla

Vårt hotell Ivana Palace
Ruskigt tidigt på morgonen den 1 augusti 2009 lyfte planet från Arlanda. Vi skulle åka till Sunny Beach i Bulgarien, en vanlig charterresa med Vingresor en vecka.

Vi hade aldrig varit i Bulgarien och det var nog en den största anledningen till att vi valde att åka dit. Vi hade inga förväntningar alls. Vi skulle besöka Neccebar som är ett värdlsarv men förutom det skulle vi bara sola, bada och njuta av tillvaron hela veckan.

Hotellet vi har bokat heter Ivana Palace. Vi valde Ivana Palace för att det såg fint ut med poolen och poolbaren och så var det 400 meter till havet. Vi var framme vid hotellet redan vid 11-tiden på förmiddagen och fick vänta på rummet cirka 20 minuter. Vi satt vid poolen och väntade och hann precis släcka törsten med semesterns första Kamenitza - en bulgarisk öl.

Efter att ha fått hotellrummet var det bara att byta om och tillbaka till poolen. Nu skulle det badas. Efter en kortare stunds bad i poolen var det dags att undersöka havet och stranden.

Vi hade aldrig badat i Svarta havet så det var lite spännande att få veta om det var lika blått som i Medelhavet. Det var inte lika blått som Medelhavet men havet var ändå klart så att man såg sina fötter. Havet var långgrunt så det var inga problem för barn att bada där.

Första lunchen på Star Inn
Shopska sallad

Stranden var hur lång som helst och här fanns hur mycket folk som helst. Hur många solstolar det fanns gick väl knappast att räkna. På vissa delar av stranden var man tvungen att hyra en stol och på andra delar gick det bra att ligga på sin egen filt.

Efter att ha badat i havet började vi bli hungriga. Dags för första lunchen. Vi började promenera längs stranden för att hitta en restaurang där vi kunde sitta nästan på stranden. Första stället vi hittade var Star Inn. Vi satt inte på stranden men vi såg i alla fall alla parasoll och solstolar.

Så blev det dags att beställa. Vi hade läst på lite hemma om bulgarisk mat och Shopska sallad var det vi skulle äta. Vi vuxna beställde varisinn Shopska sallad och varsinn bulgarisk öl. Nu fick vi en ölsort som utalades ungefär som Burgaschko.

Stranden i Sunny Beach
Jodå, Oscar fick köra bilen
Shopska sallad är ungefär som grekisk sallad fast en annan slags ost. Osten är dessutom riven istället för stora bitar. Det var en alldeles utmärkt lunch och så avslutade vi lunchen med ett glas vitt bulgarisk vin. Lunchen var mycket lyckad. Vi gillade både Shopska sallad och Star Inn. Shopska sallad åt vi fler gånger och vi återvände till Star Inn två gånger till senare i veckan.

Efter lunchen fortsatte vi promenera längs stranden och upp på strandpromenaden. Strandpromenaden var en gågata där alla butiker, barer och restauranger låg.

Standpromenaden gick längs hela stranden och här kunde man shoppa det mesta.

Senare gick vi tillbaka till hotellets pool igen eftersom Oscar vill hellre bada i poolen. På eftermiddagen satt vi vuxna på vår balkong en stund och kopplade av medans Oscar såg på bulgariska barnprogram på TV.

På kvällen var det dags att gå ut och äta igen. Efter middagen gick vi längs strandpromenaden som var betydlig mer livad på kvällen än den varit på dagen. På kvällen fanns hopptorn till barnen, någon som gick omkring med en orm, en annan med en halvstor ödla, månkikare för att titta på månen, slänggunga (se bild på Oscar nedan), några karuseller mm mm. Ungefär så här så alla våra dagar i Sunny Beach ut med lite variation.

Janne och Oscar på McDonalds´
Oscar på barnvänlig restaurang
Tredje dagen hittade Oscar en svensk kompis, Daniel från Märsta. Familjen bodde på samma hotell som vi så barnen lekte tillsammans i poolen på eftermiddagarna och träffades även på hotellrummet senare på dagen.

Vad vi visste om Sunny Beach innan vi åkte var att många ungdomar åker dit för att festa. Det gör de säkert men befinner man sig inte precis där partyt pågår så märker man inte mycket av det.

Vi tyckte att Sunny Beach var en alldeles utmärkt plats för en barnfamilj. Under den veckan vi var i Sunny Beach gjorde vi massor av saker som var bra och trevliga för Oscar.

Strandpromenaden är en gågata men här fanns också de små eldrivna minibilar som man kunde hyra för att snabbare förflytta sig längs gatan. Vid två olika tillfällen hyrde vi en sådan liten bil - en timme vid varje tillfälle. Strandpromenaden är lång och att hyra en minibil var det smidigaste sättet att snabbt få en överblick av hela gågatan.

En restaurang på Blomstergatan
Familjen roar sig  med minigolf

Vi hyrde bilen på dagarna och åkte längs hela strandpromenaden och det hinner man på en timme. På kvällarna däremot är det så mycket folk på gatan att det förmodligen är mycket svårare att ta sig fram.
Jodå, Oscar fick också provköra bilen och han tyckte förstås att det var jättekul.

Längs gågatan fanns två stycken McDonalds och Oscar ville naturligtvis äta där så det gjorde vi en lunch. Det var ingen billig lunch. Att äta mat i Sunny Beach var normalt billigare än hemma i Sverige. Att äta på McD var inte billigt. Lunchen var så dyr att vi blev lätt chockade och det var nog till och med dyrare än hemma.

Generellt var maten bra i Sunny Beach och det fanns någonting för alla. Bulgarisk mat om man helst ville äta det och pizza, spagetti om man hellre ville äta det. Barnmenyer fanns på de flesta restauranger vi besökte med undantag för någon finare italiensk restaurang.

På en annan italiensk restaurang fick Oscar målarpapper och tuschpennor så han kunde sitta och rita medans vi väntade på maten. Det var mycket uppskattat av hela familjen. Nu brukar vi alltid ha ritblock och pennor med oss ändå men det är absolut uppskattat att restaurangen bryr sig. Vi minns inte vad den hette men låg mitt emot Mikes.

Vi hade läst på om Sunny Beach hemma och förstått att Blomstergatan var en plats vi skulle besöka. Vi tog lokalbussen dit en kväll bara för att ha varit där.

Oscar hoppar i en slänggunga
Kamenizan var stor

Något vi anade men inte visste var att vi redan varit vid Blomstergatan när vi åkt omkring med minibilen. Blomstergatan är en tvärgata till Strandpromenaden och här är väl något slags centrum, ifall man kan prata om det. Det är förmodligen här partyt pågår på nätterna.

Blomstergatan för oss var inget speciellt. Här fanns affärer, restauranger och barer men det fanns det överallt längs strandpromenaden så det här kändes inget nytt och speciellt. Tror det kan ha funnits något diskotek också. Vi åkte bara hit en kväll, åt på en restaurang och promenerade sen hem längs strandpromenaden.

Strandpromenaden på kvällarna är full av människor och aktiviteter. Vad vi roade oss med olika kvällar var bland annat att spela minigolf. Det fanns flera minigolfbanor, några kallades äventyrsgolf och tog dubbelt så mycket betalt, men vad äventyret bestod av förstod vi inte. Vi hittade en minigolfbana utan äventyr och där spelade vi kanske tre gånger och det var riktigt trevligt för hela familjen. Oscar var lika duktig som vi vuxna på denna banan, hur det nu kom sig. Eller så var vi alla lika dåliga.

En kväll lät vi Oscar hoppa i en vad vi kallar slänggunga. Man har en stutsmatta under sig och sitter fast i rep och kastas hejdlös upp i luften. Oscar tyckte det var lite otäckt men ändå häftigt. Mest rädd var nog mamma.

Sista kvällen bestämde vi oss för att det skulle bli en shoppingrunda. Oscar fick köpa ett Gameboyspel för cirka 50 kronor. När vi var i Bulgarien hade Zlatan hade just skrivit på för Barcelona. Här hittade vi Zlatankläder för Barcelona så det blev nästa inköp till Oscar. Vi var mest fascinerade över att lanseringen av kläderna gått så fort.

Sista kvällen när vi gick tillbaka mot rummet köpte vi med oss en tvålitersflaska med Kamenitza till rummet. Flaskan var häftigt stor som man kan se i en jämförelse med en normalstor mobiltelefon.

SAS planet som tog oss till Arlanda
När Oscar hade somnat satt vi vuxna på balkongen. Vi drack upp den stora Kamenitzaflaskan och på så sätt avslutades semestern på samma sätt som den börjat. Syftet med resan hade varit att sola och bada och bara njuta av tillvaron. En vecka har gått och det är dags att åka hem igen.

Solen sken på oss hela veckan, Oscar hittade en kompis, maten var god och prisnivå billigare än i Sverige. Det fanns enormt mycket turister i Sunny Beach och intressantast med dem var att de kom många gånger från Rumänien, Moldavien och Ryssland. Det kunde vi se på alla bilar. Det var alltså turister från andra delar än vi normalt ser.

Vi hade kunnat åka till någon av de vattenparker som finns, men vi valde bort dem för vi tyckte det var dyrt. Vi hade också kunnat besöka någon vingård eller följt med på en shoppingtur till Burgas men inget av dem var vi intresserade av. Vad vi däremot hade planerat och även gjorde var att besöka staden Neccebar - som är ett av Unescos världsarv.

Vi hade en jättetrevlig vecka i Sunny Beach men vi kommer inte att åka tillbaka. Anledningen är att det fanns inte mycket att uppleva runt Sunny Beach. Sunny Beach är bara en jättestor turisthåla. Vad vi däremot kan tänka oss är att vi en dag, när vi vill sola och bada och bara njuta av tillvaron, väljer att åka tillbaka till Bulgarien. För visst måste väl landet ha någonting spännande att erbjuda?