Tillbaka på Klong Dao Beach, Koh Lanta

Dr Lanta - där Oscars kompis bor - har saltvattenpool
Resan till Thailand startade 19 december 2010. Efter sju nätter på Long Beach, Koh Lanta och en natt på Koh Jum kommer vi till Klong Dao Beach på Koh Lanta. Här har vi varit många gånger och vi bodde som vanligt på Southern Lanta Resort.

Vi har av någon outgrundlig anledning inte tagit ett enda foto på rummet eller på vår bungalow denna gång. Vi kommer dit dagen före nyårsaftonen år 2010. Vi går raka vägen ut för att äta en sen lunch. Vi hamnar på Hasses för att det alltid brukar vara stängt för säsongen när vi kommer dit i mars/april. Vi har ändå ätit där någon gång för länge och har goda minnen av stället. Nä Oscar var riktigt liten tog de hand om honom medans vi åt och han satt på bardisken och lekte med drinkpinnar.

Vi gör inte mycket mer den dagen än att vandra längs stranden för att se om allt är sig likt. På kvällen gick vi till Sawasdee, en av våra favoritrestauranger och den ligger ute vid stora vägen. Restaurangen hade byggts ut så här hade det hänt saker. Maten och servicen var fortfarande bra och Sawasdee förblir en favoritrestaurang.

Nästa dag badar vi i poolen och går sen till Sanok Bar för att äta lunch. Anledningen till att vi gick dit var för att det ligger nära resortet Dr Lanta. Just idag ska Oscars semesterkompis Tim komma till det resortet. Barnen har varit skillda åt men idag ska de träffas igen och Oscar har verkligen sett fram mot det.

Nyårsprogrammet Southern Lanta Resort
Mr Santos var riktigt bra

Tim dyker upp när vi sitter på Sanok Bar och sen leker barnen i stort sätt varje dag resten av semestern. Vi blir sittande på Sanok Bar länge, i solen och med fötterna i sanden. Det är riktigt trevligt men servicen var inte vad den var förra året när vi var där.

Nästa dag är det nyårsafton och den firades på Southern Lanta Resort, i trädgården. De hade dukat upp för middag i trädgården och uppträdande med sång, thailändsk dans, elefantshow, fireshow och thaiboxningsuppvisning. Innan tolvslaget lekte man lite barnlekar för att hålla barnen vid liv.

Southern Lanta Resort avslutade kvällen med strandens största fyrverkeri. Det var enorma fyrverkerier från vårt resort och då var inte fyrverkerierna från de andra resorten dåliga. Hela stranden exploderade av fyrverkerier och antalet s.k. Lucky Ballons på himlen var oräkneliga, de var hundratals. Förmodligen var det nog smått livsfarligt att vara på stranden men det blev verkligen ett nyår att minnas.

Janne hälsar på vid Cha-Da
(Fritidsresors Bamsehotell)

När nyåret var över och det hade blivit år 2011 var allt som det brukar vara igen på Klong Dao. Oscar fortsatte leka med Tim och vi var ofta vid Dr Lanta Resortet och badade i deras saltvattenpool.

En dag gjorde vi en promenad till Cha-Da Resort. Här har Fritidsresor sitt Bamsehotell. Vi tycker inte att detta resort hör hemma på Koh Lanta men av någon outgrundlig anledning söker vi oss ändå alltid dit när vi är på Klong Dao. Poolerna som ligger alldeles nedanför huset är lite häftiga trots allt.

En annan dag promenerade vi nästan så långt norrut det gick att komma. Vi stannade på Kaw Kwang Beach Resort, för att äta lunch. Jag (=Susanne) tog massor av bilder på deras pool som mycket väl hade platsat i en resekatalog. Poolen var hög så om man sänkte kameran kunde man få poolen att ligga i jämhöjd med havet. Jag lyckade inte ta någon tillräckligt fin bild men en bild på poolen finns i alla fall här nedan.

Poolen hade kunnat vara en resekatalogbild
Klong Dao från Kaw Kwang Beach Resort

Ytterligare en annan dag promenerade vi nästan så långt söderut vi kunde komma. Längs söderut stannade vi aldrig utan gick bara tillbaka hem till Southern Lanta Resort igen.

Vi gjorde som vanligt inte så mycket annat än promenerade längs stranden, solade och badade, åt och drack samt besökt Saladan någon kväll. I Saladan åt vi på Papas och ett ställe som vi kallar "Giraffen" (för att det står en trägiraff i entrén. Allt var precis som det brukar vara när vi bor på Klong Dao.

Vi gjorde några små utflykter också. En dag tog vi tuk-tuk till Relax Bay för att äta lunch på den italienska restaurangen som ligger på stranden och för att bada förstås. Relax Bay ligger ett stenkast söder om Long Beach.

Varför vi inte hamnade där när vi bodde på Long Beach kan man undrar men så blev det inte.Vi har varit på Relax Bay på tidigare resor men denna gång var nog den mest lyckade. Havet var alldeles lugnt och gudomligt vackert denna gång. Det var så lugnt och så blått att man inte ville gå upp ur havet.

Utsikt från italienska restaurangen - Relax Bay
Några småmulna dagar hade vi på Koh Lanta

Det var mestadels fint väder de veckor vi var där men de sista dagarna vi hade på Klong Dao var det lite si och så med vädret. Eftersom vi inte hade gjort några direkt nya utflykter ännu (förutom Koh Jum) så bestämde vi oss för att ta en eftermiddag för att åka långsvansbåt och titta på Mangroveträsken som finns på Koh Lantas östra sida. När det blev dags att åka var det riktigt trist väder, inte hällregn direkt men mulen och regnigt.

Vi blev hämtade i en bil med flak, åkte genom regnet förbi Saladan och österut. Nya platser vi aldrig hade sett tidigare. Vi kom fram till vad man kallade "Tung Yee Peng Village". Här fanns en liten restaurang och någon elefantfarm så mycket mer "village" än så var det inte vad vi såg.

Från restaurangen hade man byggt bryggor över träskmarken. Vi gick på dessa bryggor för att komma fram till långsvansbåten, som skulle köra oss runt i träskområdet.

Bryggor över träsket på väg till båten
Apan kom upp i båten för att få ananas

Att åka runt i träskområdet var väl ingen höjdarutflykt på något sätt men det var lugnt, rogivande och kul att se någonting nytt. Naturen var ganska fantastisk på sina ställen, där båten tog sig in i små, små kanaler mellan trädens rötter. Vi åkte runt i träsket cirka en timme.

Vad vi såg var framför allt apor, en ö var alldeles full av apor, som vi matade med ananas. Vi såg även några olika sorters fåglar, örnen som man vanligen ser på långt håll kunde vi också beskåda på lite närmare håll. Slamkrypare och vinkar krabbor fanns också en hel del i leran längs kanalerna. Vissa av krabborna var delvis blå.

Vad som kan vara viktigt för er som gillar att paddla kanot så gick det att gör det här i träsket och vi såg flera stycken som var ute och paddlade. När rundturen var över visade det sig att det ingick mat i priset vi hade betalas. Det var meningen att vi skulle äta på restaurangen men eftersom vi inte var hungriga tog vi bara något att dricka.

Fåglar i träskområdet
Rotsystem i träskområdet

När vi inte promenerade längs stranden eller gjorde utflykter satt vi troligen på någon restaurang/bar och bara tittade. Precis som tidigare satt vi ibland på Weed View på eftermiddagarna. Anledningen är att det ligger alldeles bredvid Southern Lanta Resort och att det har sköna stolar där man kan sitta med fötterna i sanden och bara se ut över havet. Naturligtvis dricker vi vår eftermiddagsöl när vi ändå sitter där.

Det är hur trevligt som helst. Blev man sittande länge så går solen ner och man får sitta där en stund till för att se solnedgången. Det finn otaliga solnedgångar vi har suttit på stranden och bara tittat. Ingen solnedgång är den andra lik. Det är hur trevlig som helst.

Det blir många fotografier tagna eftersom det blir så fint ljus i solnedgången. Jag upptäckte exempelvis att mina badtofflor var riktigt fina där de stod i sanden. Bredvid sig hade det av en tillfällighet lagt sig en blomma från en orkidé. När sedan solen till slut börjar gå ner blir det miljoner bilder tagna, inte bara av oss utan av alla som befinner sig på stranden.

Orkidée och badtofflor
Solnedgång på Klong Dao Beach

Efter att ha varit i Thailand nästan tre veckor är det dags att åka hemåt igen. Vi skulle flyga från Krabi, via Bangkok och tillbaka till Stockholm.

Vad vi hade gjort denna gång som var nytt för oss var att bo på Long Beach, att göra en dygnsutflykt till Koh Jum och att åka båt i träskområdet. Som vanligt var det jättetrevligt att vara på Koh Lanta och vi kommer att åka tillbaka hit igen. Nästa gång kommer vi inte att resa dit över jul och nyår som vi gjorde denna gång. Att resa över jul och nyår innebär att flygresan blir onödigt dyr. Det är också väldigt mycket människor och med mycket människor blir servicen sämre. Sämre service märkte vi av på i stort sätt varenda restaurang på stranden.

Vi har tidigare alltid varit där runt mars/april och vi har tyckt att det varit lugnare. Så nästa gång, om ett år eller två, blir det mars/april igen och förhoppningsvis får vi vara med om att fira SongKran igen.