Första gången vi bor på Long Beach, Koh Lanta

Rum nummer 16 - Good Days Lanta
Söndagen den 19 december 2010 lyfter Thai Airways från Arlanda. Vi ska åter igen resa till Koh Lanta i Thailand och vara där nästan tre veckor. Vi hade bokat allting hemifrån eftersom det var över jul och nyår och då kan det vara rätt full på Koh Lanta. Vi ville bo på Southern Lanta Resort hela tiden men över jul var det fullt så vi fick tänka om.

Vi bestämde oss istället för att bo på Long Beach över julen (8 dagar) och sedan flytta till Southern Lanta Resort till nyå. Resortet vi bestämde oss för heter Good Days Lanta och ligger nästan så långt söderut på Long Beach man kan komma.

Vi hade varit på södra Long Beach på tidigare resor bara för att titta men vi hade aldrig bott där så det skulle bli lite intressant att låta Koh Lanta växa lite även när det gäller boende. Vi hade tidigare alltid bott på Klong Dao Beach.

Vi kom fram, rätt trötta vid lunchtid dagen efter att vi åkt hemifrån. Vi blir förvånade över att allt ligger så nära stranden och att receptionen ligger nästan på stranden. Det är fint och personalen var trevlig. Vi checkar in. Rummet ser ut precis som man kan förvänta sig.

Pool och barnpool på Good Days Lanta
Oscar är enormt trött så vi bestämmer att han ska få sova en stund. Susanne går till baren och köper en Singha till sig själv och Chang till Janne, för att fira att vi är på plats. Oscar får en Coca Cola men väl tillbaka på rummet sover Oscar redan. Jetlagad! Vi packar upp sen sover vi också en stund. När vi vaknar är det full fart, vi ska naturligtvis ut i poolen, bada i havet och så måste vi äta lunch.

Poolen är som man kan förvänta, men mer bra än dålig och den alldeles vid havet. Alldeles bredvid ligger också strandbaren. Så mycket bättre än så här kan det inte vara.

Efter att alla bad måste vi äta lunch. Vi går ut på stranden och går tråkigt nog mot Moon Walk Bar, för att vi känner till det stället. Där har vi varit förut och då tyckte vi om det, det gör vi den här gången också. På kvällen går vi ut på huvudgatan, som sträcker sig längs hela Koh Lanta. Oscar har blivit lovad att få klippa sig. Vi hittar en frisör så Oscar blir klippt. Sen äter vi på ett ställe med gratis Wii Fi, inte för att vi behöver det redan utan för att där ser trevligt ut för att det sitter mycket människor.

Dagen efter går Susanne raka vägen till en massör på stranden. Janne och Oscar badar alldeles bredvid. Oscar träffar semestern första kompis - David. David bor i Saladan så honom träffar vi inte fler gånger, men fler kompisar kommer det att finnas.

Long Beach - södra delen
Uppdukat för drickapaus

Vi tillbringar hela dagen på stranden och äter lunch på en av de enklare restaurangerna där man sitter med fötterna i sanden. De enklare restaurangerna ligger på stranden till höger om vårt resort. Senare på dagen sätter vi oss på vår egen strandbar. Ett enkelt ställe där man sitter på ihopfällbara stolar (som säkert har ett namn jag inte kan). Här sitter man med havet framför sig och solnedgången kan vara bedårande vacker precis som på Klong Dao.

På kvällen sitter vi åter vi på Moon Walk Bar - igen! Det händer inte mycket mer på Long Beach än så här. Vi går mellan hotellrummet, poolen, havet, stranden och olika restauranger.

Nästa dag gör vi en ordentlig utflykt på Long Beach. Vi bestämmer oss för att promenera hela vägen till Funky Fish. Funky Fish är en restaurang på norra delen av Long Beach där vi varit vid ett tidigare tillfälle. Vi går i lungt tempo och det går alltid att stanna och svalka sig i havet.

Good Days Lanta - strandbaren
Good Days Lanta - solnedgång vid strandbaren

Vi är inte riktigt säkra på att Oscar ska orka gå hela vägen men han kämpar på utan större problem. På Funky Fish äter vi lunch när det blir dags för det och Oscar får naturligtvis pizza precis som han fick förra gången. Om inte annat för att han varit så duktig och gått hela vägen. Sen åker vi tuk-tuk tillbaka till vårt resort.

På kvällen åker vi in till Saladan för att äta. Anledningen är att Susanne akut bara måste ha en ny bikini, den gamla håller på att rasa sönder. I Saladan finns massor av affärer och Susanne vet exakt vilken affär hon ska gå till för att hitta en ny och innan kvällen är slut har vi shoppat bikini och lite andra småsaker. Det ska ju snart bli jul och några julklappar ska vi väl hinna få.

Förutom långpromenaden till Funky Fish och kvällen i Saladan höll vi oss på stranden eller ute på huvudgatan när vi skulle äta.

På stranden åt vi mestadels och väldigt ofta på Moon Walk Bar. Vi tycker om det stället, fötterna i sanden även om du sitter under tak. Maten är god och priserna är normala för ett strandställe.

Oscar och Janne en kväll på Moon Walk Bar
Utsikten från lunchbordet på Sanctury

Vi åt lunch en gång på Sanctury, även det på stranden. Baren låg närmast stranden och restaurangen låg bakom baren. Här åt Susanne den godaste maten på Long Beach här. Utsikten från restaurangen var toppenfin trots att restaurangen låg bakom baren.

En kväll var vi naturligtvis och provade den kända restaurangen Bajen eftersom vi bodde så nära här på Long Beach. Det var väl inget särskilt med den restaurangen annat än att den var lite dyrare än andra och att det fanns en minigolfbana, Wii rum, hoppborg mm. Vi avslutade middagen med minigolf.

Den alldra bästa restaurangen hittade vi sista kvällen på Long Beach och lite synd var det för vi kom bara hit en gång. Restaurangen ligger ute på huvudgatan och heter "Papaya". Ett riktigt kanonställe, god mat och billigt. Här satt massor av människor (svenskar).

Någon kväll går vi tillbaka till WiiFi stället ute på gatan, äter grillspett och det är jättegott.Restaurangen på vårt eget hotell äter vi på vid ett enda tillfälle. Det var ingen bra restaurang.

På julaftonseftermiddagen drack vi röda drinkar
Tomten dök upp i poolen

Det blev som sagt julafton när vi var på Long Beach. Hela den dagen tillbringade vi på hotellet. Badade i poolen. Oscar lekte med en ny kompis, Ludvig. Ludvig var från Göteborg.

Vi vuxna firade julen med röda drinkar och Janne hade tagit med sig tomteluva från Sverige så han dök upp som tomte i poolen. På hotellrummet låg lite julklappar som vi köpt i Saladan. På kvällen hade hotellet julfest med grillparty och lite uppträdande.

Dagen efter julaftonen träffar Oscar det som ska bli hans bästa vän på semestern. Han träffar Tim som är precis lika gammal som Oscar. Tim bor i Stenungsund.

Tim och Oscar badar naturligtvis mycket men rätt mycket sitter de tillsammans med sina Nintendo DS. Oscar har fått 30 nya spel i julklapp, spel som vi köpt i en spelbutik i Saladan. Och det är klart att det är roligt! Barnen träffas på Long Beach, skiljs några dagar och återförenas igen på Klong Dao veckan efter. De leker så gott som dagligen varenda timme de är vakna.

Janne dyker en av dagarna, han dyker med Lanta Divers, men så mycket mer händer inte under den veckan vi bor på Long Beach.

Oscar och Janne på Papaya
Familjen sista kvällen på Moon Walk Bar

Hotellet vi bodde på var bra, bortsett från frukosten som var lite torftig och restaurangen. Det fanns allt man kan förvänta sig till frukost men inget mer. Poolen var bra och hotellområdet var fullt av stora grönområden, vilket är utmärkt för små barn att springa omkring på.

Ute på huvudgatan alldeles vid hotellet fanns vad man kan kalla ett litet centrum. Här hittade man en hel del restauranger, barer, 7-Eleven, bankomat, frisör, apotek mm mm. Vad som inte fanns var däremot alldeles vanliga affärer där man kunde shoppa exempelvis en t-shirt.

Vi kan absolut rekommendera hotellet, trots restaurangen, om man vill bo på Long Beach. Sista kvällen åt vi som sagt på bästa restaurangen, Papaya. Vi avslutade vår vistelse på Long Beach med att en sista gång besöka Moon Walk Bar. Nu hade vi varit där så många gånger att personalen till och med visst vilket bord vi ville ha. Ett bord på på stranden, naturligtvis.

Sammanfattningsvis kan sägas att vi trivdes på bra Long Beach, men vi tyckte att det var lite långt till Saladan. Vi hade velat åka till Saladan fler gånger men eftersom vi visste att vi skulle bo på Klong Dao veckan efter så sparade vi dem besöken.

Vi hade nu bott på Good Days Lanta i sju nätter. Oscars kompis Tim hade åkt och kompisen Ludvig skulle åka en dag före oss. Vi bestämde oss därför för att lämna Long Beach en dag tidigare än planerat. Vi skulle göra en liten avstickare från Koh Lanta innan vi kom tillbaka. Vi skulle åka en natt och bo på Koh Jum.