Koh Lanta - som att komma hem igen

Tillbaka på Klong Dao Beach
 Resan till Thailand startade 27 mars 2010. Efter att ha varit fem nätter på Koh Samet kom vi till Koh Lanta och det känns lite grann som att komma hem. Vi har varit här så många gånger nu att vi tappat räkningen.

Vi hade som vanligt bokat boende på Southern Lanta Resort. Här var allt sig likt förutom att de i trädgården hade byggt en liten lekpark för de allra minsta. Southern Lanta Resort kryllar av föräldralediga svenska familjer så det var nog en bra investering till gästerna.

Vi kom fram på kvällen och gick bara ut på stranden för att ta något att dricka på Weed View. När vi sitter där på stranden slås vi av vilken skillnad det är mot Koh Samet. Här är så otroligt lugnt och tyst. Man hör vågskvalpet och tyst musik från baren och lite röster i bakgrunden, men jämfört med Koh Samet är det dödstyst.

Någonting som också alltid fascinerat oss med Koh Lanta är sjärnhimlen. Man ser så otroligt mycket stjärnor och det är väl för att bitvis är det rätt mörkt på stranden.

Redan nästa dag besöker vi Diamond Sand till lunch. Vi har alltid tyckt om att sitta på Diamond Sand men någonting hade hänt. Det var inte längre vårt favoritställe och vi åt aldrig där mer. Lunchen åt vi numer oftast på Lanta Villa, Easy Bar eller Sanuk Bar. Sanuk Bar var en helt ny upptäck, en enkel liten bar som hade precis allting, inklusive pizza. Kanske blev Sanuk Bar den nya favoriten på grund av sin enkelhet.

Tillbaka till Southern Lanta Resort
Oscar och Janne testar fisk-spa

Middagen på kvällarna blev oftast Picasso på stranden eller Sawasdee ute vid vägen eller så åkte vi in till Saladan. Oscar gillade Picasso för konstutställningen Cha-Ba bredvid Picasso har dinosaurier man kan klättra på. Picasso är även bra på vad man kan kalla svensk barnmat som köttbullar mm.

Om man bara ska sitta och ta en öl blev det oftast Weed View eftersom det ligger alldeles bredvid Southern Lanta Resort, där vi bor. En bar som vi upptäckte (vi gick förbi den dagligen) de sista kvällarna var Indian Bar. Vi var där de sista två kvällarna och skulle nog ha gått tillbaka dit igen om vi inte rest därifrån. Vi gillade att sitta där och det gjorde även Oscar.

På torget där Weed View ligger hade det kommit en fisk-spa. Man stoppar ner fötterna i något som man kan kalla akvarium och så får massor av fiskar gnaga av förhårdnader från fötterna.

Long Beach - norra delen
Hela familjen provade. Susanne tyckte mest det vär äckligt med så mycket fiskar runt fötterna och tog upp föttern i samma stund som fiskarna kom. Oscar och Janne satt en kvart och tyckte det var en kul grej men är tveksamma till om fötterna blev finare. Alldeles vanlig oil-massage gjorde Susanne däremot tre gånger, som vanligt vid Lanta Villa. Annat vi gjorde var naturligtvis att bada i poolen på Southern Lanta Resort och bada i havet. Havet hade ibland riktigt stora vågor. Oscar hade redan på Koh Samet fått en body-board och den var rikigt populär i vågorna.

Vi ha varit på Koh Lanta många gånger men aldrig "gjort" Long Beach. På denna resa hade vi planerat att vara på den stranden någon gång. Den är verkligen lång så vi gjorde två dagsutflykter. Stranden ligger strax söder om Klong Dao och en tuk-tuk tar max tio minuter.

Den första dagsutflykten gjorde vi till de norra delarna. Vi hittade en mysig restaurang där vi tog något att dricka och hade fötterna i sanden och tre meter till havet. Vi åt lunch på en annan restaurang även den med fötterna i sanden fast hela fem meter till havet. Det fanns många liknande restauranger som vi lika gärna hade kunnat välja. Havet är jättefint och sanden är korallsand vilket gör att det blir vitare än sanden på Klong Dao, där sanden är brun (i en jämförelse).

Moon Walk Bar - södra Long Beach
Poseidon Villas på södra Long Beach

Andra dagsutflykten gjorde vi till de södra delarna. Vi hittade nästan genast en restaurang som heter Moon Walk Bar. Personalen var lite förvirrad (som ibland händer i Thailand) men i övrigt tyckte vi om miljön där vi satt. Alldeles bakom Moon Walk Bar ligger Poseidon Villas, ett svenskt villaområde där många av husen hade egen pool Vi gick in på området och tittade lite hur det såg ut och det verkade jättefint.

En annan dag besökte vi Relax Bay som ligger strax söder om Long Beach. Vi hamnade här av en tillfällighet för några år sedan och fel förväntningar eftersom det inte blev som vi tänkt oss. För att nu bilda oss en korrekt uppfattning om Relax Bay så valde vi att åka dit. Det är en liten lugn vik med en ganska fin strand. Det finns några mycket enkla restauranger och så finns den italienska restaurangen Manao, som nog anses vara riktigt fin.

Oscar på Relax Bay
Elefant som någon byggt i sanden

Vi badade lite och åt på Manao sen åkte vi hem igen. Nu vet vi att Relax Bay verkligen är en fin liten vik, där man kan leka med eremitkräftor eller ligga och slappa i en hängmatta. Bakom Manao finns även ett resort med pool så man bo där också.

Vi har de senaste åren varit i Thailand under den veckan de firar Song Kran och så blev det även i år. Den 13 april var vattenkriget. Som vanligt hade vi laddat med vattenpistol och massor av vatten och satt oss på en tuk-tuk in till Saladan. Som vanligt är vi dyngsura innan vi är framme. Thailändarna står längs gatorna och slänger hinkar med vatten över dem som passerar och som turist är man troligen alltid lovligt byte eller så beror det på att vi är beväpnade.

Efter lite skjutande behövde vi ladda med energi och promenerar längs gatan mot piren. Här har vi gått förut men varit dåliga på att äta här i krokarna. Idag upptäcker vi av en tillfällighet restaurang Papas, som vi vet drivs av en svensk man.

Vi äter lunchen på Papas Kanske var stället lite dyrare än andra restauranger men maten var god och miljön där vi satt var fin så det var en bra restaurang som vi kan äta på fler gånger.

Oscar på restaurang Papas bryggor
Oscar och Susanne hemma efter SongKranfirande

Efter lunchen fortsätter vi vattenkriget. Nu har vi varit med om detta några gånger och när vi valde att åka hem, efter några timmars krigande, hade till och med Oscar tröttnat.

Resten av dagarna lufsade vi omkring på Klong Dao Beach utan att göra någonting speciellt. Oscar hittade en kompis Karl som var i hans egen ålder annars lekte han mest med lite yngre barn. Bästisen blev Frans som bodde i Falkenberg. En annan "kompis" var lille Ivar 7 månader som var en söt liten kille som på många sätt påminde om Oscar när han var liten.

Oscar är åtta år och vi tyckte att han blivit för stor för att bo på Southern Lanta Resort. På Southern Lanta Resort bor väldigt många föräldralediga familjer med bebisar och deras syskon. Den här gången tittade vi väldigt mycket efter något annat resort eller boende där vi skulle kunna bo nästa gång vi kommer till Koh Lanta.

Vi pratar väldigt mycket om hur vi skulle kunna bo på Koh Lanta under vinterhalvåret, eller åtminstone fyra månader, och låta Oscar gå i skolan här. Någon gång, om några år, kanske det blir verklighet för visst går det men då måste vi bestämma oss och inte bara prata om det.

Oscar fångar solen
Solnedgång på Klong Dao

Vi har aldrig haft så bra väder tidigare på Koh Lanta som vi hade i år. I två veckor sken solen i stort sett oavbrutet. En enda eftermiddag blev det lite mulet men de droppar regn som kom gick nästan att räkna. Temperaturen låg runt 35-37 grader varenda dag. Det här vädret ska jämföras med förra året då det var mulet och regnade varje eftermiddag.

På havet märktes dock att regnperioden närmade sig. Det blev större vågor och vattnet gick upp högre på stranden. Någon hade byggt en väldigt fin elefant i sanden. Elefanten stod säkert där i en vecka men någon av de sista dagarna hade den försvunnit ut i havet och bara rester fanns kvar.

På kvällarna satt vi som vanligt ofta på stranden för att titta på solnedgången. Sista kvällen händer något som inte hänt oss förut. Janne surfade på Internet och säger "Vi kanske inte kommer hem för...."

Nu hade vi varit i Thailand tre veckor och hade haft full koll på vad rödskjortorna och regeringstyrkor har för sig i Bangkok och det första man kommer att tänka på är därför att flygplatsen åter har blivit ockuperad, men inte...

Fireshow utanför Indian Bar - sista kvällen
Någon isländsk vulkan har fått utbrott och askan sprider sig i luftrummet över Europa. Luftfartsverket planerade att stänga Arlanda klockan 22.00 samma kväll. Vi log åt tidningsrubrikerna för inte kunde det väl vara så allvarligt, sådant brukar inte hända - askan skulle väl snart vara borta.

Det kändes ganska meningslöst att ha haft koll på det politiska läget i Thailand i tre hela veckor och så händer det något man inte ens kan förutse.
Sista kvällen blev i alla fall precis som den borde ha blivit. Vi skickade upp en Lucky Ballon som en symbol för att vi kommer tillbaka till Koh Lanta och vi drack sista ölen på Indian Bar. Vi planerade att åka hem.

Dagen efter ska vi lämna Koh Lanta för att åka hem till Sverige. På DN:s hemsida läser vi att: Arlanda är stängt! Tusen tankar med alternativplaner snurrade genom huvudet men vi bestämmer oss för att göra som planerat. Vi packar och flyger till Bangkok...