Koh Lanta igen - för fjärde gången

Första färjan - på väg till Koh Lanta
Den 21 mars 2009 reser vi till Koh Lanta. Vi åker hit för fjärde gången. Den här gången ska vi ligga still på ön i 25 nätter. Vi har bokat Southern Lanta Resort. Här har vi bott flera gånger och vet att vi tycker det är bra. Vi har beställt en bungalow alldelels vid poolen, nummer D05.

I år är sista året Oscar kan kan ta ledigt från skolan hur länge vi vill. För att kunna vara lediga i en månad utan att ta av sommarens semester passar vi på att ta ut en hel del av våra "lägsta garanti dagar" eftersom även de försvinner nästa år när Oscar fyller åtta år.

Vi ska göra några små utflykter från Koh Lanta men annars har vi inga stora ambitoner med resan. Vi ska sola, bada och koppla av. Efter att ha installerat oss i vår bungalow börjar vi med en lunch på Diamond Sand. Diamond Sand är vår favoritrestaurang för lunchen. Det ligger på stranden alldeles bredvid vårt hotell med utmärkt mat och utsikt över havet.

Den första veckan gör vi just ingenting annat än går mellan resortet och restaungerna på stranden eller restaurangerna ute vid stora vägen. Någon gång tar vi moppetaxi in till Saladan där det finns både affärer och restauranger.

Utsikten från Diamond Sand
Vi har kommit tidigare på säsongen i år så det finns restauranger som så gott som alltid varit stängda när vi varit här tidigare.

Oscar hittar en kompis, Max från Märsta som han leker med i stort sett hela första veckan. Allting är precis som det brukar vara på Koh Lanta.

Den andra veckan kommer Jannes mamma Elisabeth till Koh Lanta. Hon reser med Apolloresor och bor på samma hotell som vi i två veckor. Hon har aldrig varit i Thailand så nu vill vi visa henne allt.

Redan första dagen hon är på Koh Lanta gör vi någonting som vi aldrig har gjort tidigare. Vi tar en moppetaxi till Long Beach. Vi hade aldrig varit på Long Beach och anledningen till att vi åkte dit var att Apollo hade sitt välkomstmöte där.

Välkomstmötet är mot kvällningen men vi tar oss till Long Beach redan vid lunch, för att äta och för att hinna titta lite på stranden. Long Beach var en riktigt fin strand. Om Klong Dao Beach har brun sand och inga koraller alls så var Long Beach helt annorlunda. Här var sanden vitare och hade massor av koraller. Den var inte lika långgrund men mycket fin och Oscar gillade att snorkla där.

Oscar gräver på Klong Dao Beach
Janne och Oscar i poolen på
Southern Lanta Resort

Oscars kompis från Märsta åkte hem och istället började han leka med Sivert från Stavanger i Norge. I början var Oscar rädd att han inte skulle förstå norska men han insåg rätt snart att han förstod det mesta.

På dagarna befann vi oss oftast vid poolen (för att Oscar ville det) och Elisabeth satt i skuggan under ett träd nere på standen.

Vi gör en utflykt med en privat bil och egen chaufför. Han kör oss runt hela ön - Round the island tour. Vi tittar på Old Town, Gipsy Village, äter lunch på View Point och så långt söderut vi kan komma - ner till nationalparken. Förutom utflykten handlar de stora besluten mest om var vi ska äta nästa måltid.

Vår favoritrestaurang till lunch är och förblir Diamond Sand men vi upptäcker att vi gillar restaurangen på Lanta Villa. Nu när vi kommit tidigare på säsongen kunde vi sitta under träden alldeles vid strandkanten.

Moppetaxi till Long Beach - Oscar fick "köra" moppen
Long Beach - här finns koraller

Vår favoritrestaurang för kvällen är och förblir Sawasdee vid vägen men upptäcker att vi också gillar Picasso på stranden. Här kan vi sitta med fötterna i sanden och äta bland annat diverse grillad mat.

I Saladan har vi ingen direkt favoritrestaurang men vi åker dit några gånger. Jannes mamma måste se få Saladan med restaurangerna på bryggorna. Det finns många bra restauranger där och de flesta av dem är fruktansvärt billiga.

Den tredje veckan åker Sivert tillbaka till Norge och Oscar börjar leka med en annan Oscar och Linus som både skulle stanna till sommaren på Koh Lanta.

Vi gör en snokelutflykt utan Elisabeth. Utflykten kallas "Four Island Tour". Den utflykten har vi aldrig gjort tidigare och huvudmålet med utflykten är att vi ska simma in i grottan - Emerald Cave - på Koh Muk och det gör vi förstås.

Oscar inregnad på en
restaurang i Saladan
Elisabeth inregnad på
Royal Lantas restaurang

Vädret var under vår vistelse på Koh Lanta ovanligt mulet och regnigt. Det blev mulet runt lunch nästan varje dag. Hemvägen från snorklingsutflykten är så blöt att man kan inte annat än skratta åt det. Vi såg inte ens 10 meter framför oss för allt regnande.

Det regniga vädret ska inte börja förrän i slutet av april. Inte ens när vi varit på Koh Lanta en hel månad senare har det varit så mulet som i år.

En dag gör vi en utflykt tillsammans med Jannes mamma för att hon ska få se Phi Phi Island. Hon ska få se sådant man kan se i turistbroschyrer från Thailand. De kritvita vackra stränderna, de gröna vackra öarna med branta klippor som slutar i havet och långssvansbåtar. Vi åker speedbåt till Bambo Island, Phi Phi Ley och Phi Phi Don.
Elisabeths sista kväll på Koh Lanta äter vi på Picasso och när mörkret har fallit köper vi en Lucky Ballon som vi skickar upp i skyn över Andaman Sea. Vi har aldrig tidigare sett dem sälja dessa "ballonger" på stranden.

Den fjärde veckan hade redan börjat när Elisabeth åkte hem och vi hade några dagar kvar.

Elisabeth åkte hem samma dag som Songkran firades med vattenkrig, som vanligt. Vi tog moppetaxi in till Saladan rätt tidigt och moppen saktade ner varje gång vi passerade en "vattenstation". Vi var dygnsura innan vi ens kommit in till Saladan. Gick en promenad genom byn och sköt lite grann.

Vi åt lunch på Lanta Sea Food. En populär restaurang just den dagen. Alla thailänderare på hela ön hade visst samlats där.

Lucky Ballon och Elisabeths
sista kväll på Koh Lanta
Oscar på restaurang
Lanta Sea Food under Songkran

Efter lunchen gick vi ut och fortsatte vattenkriget. Totalt höll vi på säkert och firade i tre timmar. Naturligtvis var det roligt men i Saladan går det lugnt till jämfört med förra året när vi firade i Hat Yai. Vi tog tyvärr inga bilder på Songkranfirandet i år för dykhuset till kameran är trasigt. Att ta foton utan dykhus är dumt eftersom kameran då garanterat blir dränkt i vatten.

En annan dag tog vi en moppetaxi till stranden Klong Kong Beach (söder om Long Beach och Relax Bay). Vi hade stora förväntningar på den stranden eftersom vi hade läst att man kunde snorkla där. Det kunde man säkert men vädret var dålig så havet var inte snorkelvänligt.

Klong Dao och alla krabbhål vid ebb
En av alla krabbor i närbild

Det var nog inget fel alls på stranden egentligen om det bara varit fint väder. Om vi någon gång kommer tillbaka till Koh Lanta kanske stranden får en ny chans. Vi gick därifrån och hittade istället en restaurang vid vägen som vi tyckte om. Tog varsin öl och åt friterade bananer till lunch. Sen tog vi moppetaxi tillbaka till Klong Dao Beach.

Så mycket annat gjorde vi inte de sista dagarna. Kanske tittade vi på krabborna någon eftermiddag. När havet drar sig tillbaka och det blir lågvatten på Klong Dao Beach finns det miljoner små krabbhål och miljoner krabbspår och minst lika många krabbor.

Solnedgång bakom Phi Phi Island
Här ovan har Janne lyckats ta en riktigt bra bild på en av alla miljoner krabbor. Just denna krabba är riktigt stor men de flesta som springer omkring på stranden är betydligt mindre.

När kvällen kommer kan man slå sig ner och bara titta på den vackra solnedgången. Vissa kvällar är den riktigt fin. När solen sjunkit ner i havet klockan 18.35 startade syrsorna sin sång.

Sammanfattning:
Vi tycker fortfarande jättemycket om Koh Lanta. I år gjorde vi dessutom tre riktigt trevliga utflykter vi aldrig gjort tidigare. Round the Island Tour och Phi Phi Island, Four Islan Tour och Bamboo Island Tour. Vi kommer säkert att åka tillbaka till Koh Lanta igen, men inte nästa år. Nu måste vi se någonting nytt har Susanne bestämt.