Ferrari och Dino Park på Karon Beach

Vårt hotell Whale Resort

Resan till Thailand startade 12 april 2008. Efter att ha firat Song Kran i Hat Yai, varit på Koh Lipe, Koh Lanta och Phi Phi Island så började denna resa till Thailand att ta slut. Vi ska flyga hem från Phuket (via Bangkok) och väljer därför att avsluta resan med några dagar på Karon Beach på Phuket. Vi väljer Karon för att vi varit där tidgare (nu ska vi inte uppleva mer) och för att där finns en Dinosauriepark som vi tror att Oscar kommer att gilla.

För att hitta ett hotellrum där vi kan bo går vi in på första bästa hotell som ser ok ut. Hotellet ser möjligen ut att kunna vara lite dyrt men vi går in där. Rum har de och döm om vår förvåning när det visar sig att det är det billigaste rum vi hittills hyrt på resan. Naturligtvis stannar vi där.

Hotellet heter Whale Resort och ligger på norra delen av Karon Beach. Det var kanske 300 meter till stranden och restauranger och barer fanns alldeles utanför hotellet. Hotellet hade pool och restaurang och rummen var alldeles ordinära, precis vad man kan förvänta sig. Något av de stora charterbolagen hade hotellet på sitt program.

Karon Beach
(sanden gnisslar när man går på den)
Det var ett hur bra hotell som helst för oss. Det hade hunnit bli lågsäsong så det var inte många som bodde på hotellet men vad gjorde det. Det blev billigt för oss. Trots att få bodde på hotellet så hittade Oscar en kompis. Hon heter Julia och de lekte i poolen varje dag. Hon var ett år äldre än Oscar och bodde i Stockholm.

På dagarna roade vi oss vid poolen där Oscar lekte med Julia. Någon gång gick vi ner till Karon Beach och och blev överskjölda av vågor. Det gick inte att bada där för vågorna var alltför höga. Troligen berodde det på att det är så under denna tid på året. Därav lågsäsongen för turisterna.

På eftermiddagarna hamnade vi på "The Little Mermaid" (den lilla sjöjungfrun). Det låg alldeles utanför vårt hotell. Det skyltades som att det var en dansk restaurang men det var väl inte mycket danskt över den mer än skylten. Här satt vi och intog eftermiddagsölen, Chang för Janne, Singha för Susanne och Coca Colan för Oscars del. (Oscar har tappat två tänder på fotot).

Utanför "The Little Mermaid" stod det Ferraribilar på rad. Det var naturligtvis inga Ferraribilar men om man studerade dem riktigt noga kunde man hitta att mitt i fälgarna satt ett alldeles korrekt Ferrarimärke. Det måste vara ett land som Thailand för att sådant ska hända.

Susanne och Oscar
på The Little Mermaid
En av alla Ferraribilar
utanför The Little Mermaid

En kväll tog vi tuk-tuk till den södra delen av Karon Beach, som vi planerat, för att besöka Dino Park. Dino Park är en minigolfbana uppbyggd i tropisk regnskog och fullt av dinosarier runt hela parken. Har du barn med dig och har möjlighet ska ni absolut besöka denna minigolfbana. Oscar hade roligt och vi vuxna hade jättetrevligt.

Vad vi inte visste om Dino Park var att vi nästan skulle svettas ihjäl. Det var såååå fuktigt så det är tveksamt om vi någonsin svettats mer. Ta med vatten när ni åker dit att dricka eller så kan du använda vattnet att hälla över dig för du kommer inte att märka någon skillnad.

Oscar i Dino Park
Oscar och Susanne utanför Dino Park

Uppbyggnaden av parken (minigolfbanan) var jättefin och är absolut ett nöje både för barn och vuxna. Utanför Dino Park (som ligger mitt i smeten) finns alltså massor av restauranger och barer. Vi stannade här i norra delen av Karon den kvällen för att äta på en italiensk restaurang. Oscar åt pizza.

Sista kvällen vid Karon Beach hittade vi en marknad där de sålde fullt av kläder. Janne köpte en ljusblå skjorta till hemresan. Oscar köpte shorts och t-shirtar till sommaren i Sverige. Han köpte också en jättesnygg Ferrarijacka att ha på sig utomhus vår och höst hemma. Den var verkligen lik de äkta Ferrarijackorna man ser i Ferraristallet.
Den kvällen hamnade vi också på en pizzeria ungefär halvägs mellan norra och södra Karon. Oscar åt pizza. Nu var vi på väg hem och vi hade gett upp att han skulle äta thailändska mat. Det hade blivit många alltför många pizzor under dessa veckor men han lever, han är glad och han mår bra.

Sista dagen är det bara att bada i poolen på förmiddagen, äta lunch och strax därefter kommer taxibilen som ska köra oss till flygplatsen.

Oscar och Janne på
Bangkoks nya flygplats
Vi flyger från Phuket till Bangkok och behöver inte byta flygplats på hemvägen. Väntan i Bangkok blir lång (flera timmar) och kul tyckte vi var att vi kunde sätta Oscar framför en dator och låta honom spela sina Internetspel som han spelar hemma. Han spelade en timme och den timmen gick fort.

Thaiplanet från Bangkok till Stockholm lyfter strax efter midnatt. Vi tycker det är intressant att vi denna gång flyger rakt över de höga bergen i Himalaya, troligen på grund av den orkan som just precis då var på väg in över Burma. Alla andra gånger vi flugit hem har vi flugit just där orkan drog fram. Så var denna Thailandsresa slut. Thailand har som vanligt varit alldeles fantastiskt och vi vet redan nu att vi kommer att åka tillbaka nästa år.