En blå kyrka och ett slott - Bratislava del 1

Blå kyrkan i Bratislava
Igår åkte vi tåg från Ljubljana till Bratislava. Vi kom fram till Bratislava mot kvällningen. Vårt hotell, Crown Plaza, har bästa läge så vi hann gå till gamla stan, gå genom Michaels´ Gate, gå längs gågatan efter porten och äta middag i en trevlig ölhall. Det blev en jättebra start på Bratislava.

Idag börjar vi med att gå mot den blå kyrkan, en promenad på cirka 15 minuter. Redan utanför hotellet går vi en annan väg än vi gjorde igår.

Det första som intresserar oss är att den märkliga "skog" vi ser från hotellrummet visar sig vara en gågata under en allé. Det finns massor av människor på gågatan men från vårt rum ser vi bara träden. Bortom träden ser vi ett hotell med bilder som "frimärken".

Nästa som intresserar oss är ett minnesmonument. Minnesmonumentet visar ett nationellt uppror som gjordes 1944 under andra världskriget. Landet hade stått på Tysklands sida i kriget och här i upproret bytte man sida. Jag är inte rätt person att berätta om kriget så Här finns länk till SO-rummet om landets historia. Tack SO-rummet för era informativa sidor.

Utsikten från vårt hotellrum

Minnesmonument från upproret 1944

Här vi minnesmonumentet är vi framme vid ett modernare centrum fullt av affärer, restauranger och mycket annat som ett modernt centrum brukar innehålla. Vi går över en större gata och letar oss in bland lite mindre gator. Snart är vi framme vid den blå kyrkan.

Den blå kyrkan heter även Sankta Elisabeth kyrka och byggdes i början av 1900-talet. Av en tillfällighet upptäcker jag att kyrkan finns på Mini-Europa i Bryssel. Så klart har jag fotograferat den fina blå kyrkan även när vi var där. Här en länk till vår sida från Mini-Europa

Blå kyrkan

Slottet i Bratislava

Den blå kyrkan här i Bratislava är stängd på grund av renovering. När jag är nöjd med mina bilder på kyrkan är målet att förhoppningsvis hitta ett sightseeingtåg. Jag tror att det kan finnas ett strax söder om gamla stan. Det tar oss cirka 10 minuter att gå dit och till vår glädje så finns inget tåg men en öppen buss.

Det finns några olika turer att välja på och nästa tur åker upp till slottet. Toppen, vi köper biljetter och hoppar på bussen. Bussen startar utanför Operahuset och åker sen runt i en stor del av staden.

Floden Donau

UFO byggnaden

Vi får se den blå kyrkan igen och vi åker förbi de centrala delarna med minnesmonumentet. Vi åker förbi vårt eget hotell och får veta att det är ett anrikt hotell från slutet av 1800-talet. Mitt emot vårt hotell ligger presidentpalatset. Vi ser huset med Slovakiens Nationalbank, ett hus som är en uppochnedvänd pyramid och så klart en massa andra hus. Vi åker längs Donau och ser den byggnad som kallas UFO, men den byggnaden ser vi bättre från slottet.

Jag på sightseeingbussen

Sightseeingbussen

Slottet ligger högt och vi har sett det på håll från gamla stan redan igår. När bussen kommer till slottet stannar den i 20 minuter. Nu får vi tillfälle att se slottet även på nära håll. Området runt slottet är ganska stort och det blir svårt att se allt på 20 minuter. Kanske hade man kunnat gå in i slottet och säkert hade vi kunnat se ut över gamla stan.

Mitt intresse här uppe vid slottet är att få se Donau och byggnaden som liknar ett UFO. Floden som går genom Bratislava är Donau och vid en av broarna över floden finns detta UFO. I byggnaden finns en restaurang och vad jag förstått även någon utsiktsplats. Vi kommer inte att besöka byggnaden, men det är jättekul att ha sett den.

Vårt hotell från bussen
Uppochnedvänd pyramid

Sightseeingturen tar ungefär en timme och avslutas på samma plats som den börjat, vid Operahuset. När vi kliver av bussen går vi direkt till första bästa ställe för en drickapaus. Vi hamnar på uteserveringen på Korzo, Cafe och Restaurang. Det är varmt, nästan 30 grader, så vi väljer ett bord i skuggan. Operahuset ligger strax bredvid och i parken framför är det fullt av människor. Vi sitter bra här en stund.

Operahuset

Hviezdoslav som staty

När vi lämnar restaurang Korzo går vi genom parken. Det är en ganska fin park med fontäner och en större staty. Statyn föreställer Hviezdoslav. Han var slovakisk poet men även jurist och han avled 1921. På andra sidan parken finns fler restauranger och gamla stan. Vi går in på en tvärgata vid sidan om Operahuset och nu är vi i gamla stan. Här ska vi leta efter coola skulpturer.