Tågluffen slutar med en eftermiddag i Gdansk

Gdansk järnvägsstation
Vår tre veckor långa tågluff är snart slut. De sista två dagarna har vi varit i Sopot för strandens skull. Igår var vi bara på stranden hela dagen och när kvällen kom åt vi pizza ganska nära hotellet. Vi gick aldrig hela vägen in till centrum igen. Ikväll ska vi resa hem till Sverige igen.

Vi har köpt ett Interrailkort som gäller en månad med sju resdagar. Vi har en resdag kvar och det blir en tjugo minuter lång tågresa mellan Sopot och Gdansk. Det går många tåg mellan städerna så vi tar det lugnt på morgonen. Vi checkar ut från hotellet vid 11 och går till tågstationen i Sopot.

När vi kliver av tåget i Gdansk är vi tillbaka där vi började för tre veckor sedan. Den gången var det ett mindre kaos, mycket folk, hällregn och min app för tågen strulade. Idag är det fint väder och allt är betydligt lugnare.

Starten på tågluffen blev lite stökig men förutom det har allt gått bra på tågluffen. Allt har gått enligt plan förutom tåget mellan Bratislava och Zakopane. Det hade skett någon olycka längs vägen så tåget var över en timme försenat när det kom till Bratislava. Vi hade tur ändå så vi kom fram till Zakopane samma kväll, bara en timme senare än vi hade planerat.

Sista tåget är framme i Gdansk
Monument vid järnvägsstationen

Vi har även haft fint väder i stort sätt hela resan. Det hällregnade när vi kom till Gdansk första gången, det hällregnade när vi kom till Postojnagrottan i Slovenien och det småregnade någon dag i Zakopane. Alla andra dagar tror jag vi har haft sol och temperaturer runt 25-30 grader, något svalare i Zakopane.

Vår sjunde och sista resdag med tåget går alltså till Gdansk. Vi har en eftermiddag på oss att slå ihjäl lite tid och det har vi valt att göra i Gdansk. Vi har varit i Gdansk tidigare och vet att det är en fin stad. Vi har inga planer för vad vi ska göra annat än att ta oss till Gamla stan. Det blir bra så.

Golden Gate
Gågatan Diuga

Vi går igenom Golden Gate och kommer in i Gamla Stan. Framför oss ligger gågatan Diuga full av fina hus som står på rad i olika färger. Vi går förbi hus och statyer vi känner igen sedan tidigare utan att veta något mer om vad vi ser.

Diuga är också full av restauranger. Vi slår oss ner på Hard Rock Café, uteserveringen. Vi har inte varit här tidigare, kanske fanns inte restaurangen förra gången. Vi beställer varsin öl och Janne beställer sin obligatoriska Jack Daniels´. Den är obligatorisk på alla för oss nya Hard Rock. Vi beställer också pommes bara för att få något enkelt att äta.

Fina hus längs Diuga
Stadshuset i Gdanska

När vi lämnar Hard Rock Café går vi vidare längs gatan och genom nästa port. På andra sidan porten finns vatten, någon liten del av floden Wisla som går genom staden. Polisen håller på att dyka i floden, men vad som hänt vet vi inte. Vi vänder tillbaka in genom porten och går samma väg tillbaka. Vi väljer säkra vägar, det är inte läge att gå vilse i staden just nu.

Hard Rock uteservering
Porten mot floden Wisla

Runt klockan 15:00 tar vi en taxi till Westerplatte och färjeterminalen, för Polferries. Vi har inte bokat någon biljett ännu men vi har inga krav på hytt så det löser sig. Det var långt fullt på båten hit. Framme vid terminalen köper vi våra biljetter. Det är inga problem alls.

Klockan 17:00 får vi kliva ombord på färjan och en timme senare är vi på väg mot Nynäshamn. Vår tågluff är över för den här gången. Det har varit en jättetrevlig resa på alla sätt och det är mycket troligt att vi kommer att tågluffa igen.

En del av floden Wisla

Färjan till Nynäshamn

I morgon klockan 12:00 ska vi vara framme i Nynäshamn. Härifrån tar vi oss enkelt till Stockholm med pendeltåget och sen har vi inte långt hem. Den här gången behöver jag inte börja planera nästa resa för vi vet redan att vi ska till Rumänien en vecka i september.