Snabbvisit i Bukarest på vägen till Transsylvanien

Middag på Hanu´LuI Manuc
I morse vaknade vi på hotell Radison Blu på Arlanda. Det är tredje gången vi bor på Arlanda när vi ska starta resan tidigt på morgonen. Klockan 08:05 lyfter Air Baltic för att flyga till Riga. I Riga byter vi till ett flyg som tar oss vidare till Bukarest. 

Vi ska göra vår första bussresa och har bokat en rundresa i Transsylvanien med Albatros Resor. Resan ska vara i åtta dagar. Lena, som ska vara vår svenska reseledare möter oss redan på Arlanda.

Flyget från Arlanda går när det ska men i Riga blir vi nästan en timme försenade. Klockan är närmare halv fem på eftermiddagen när vi landar på Henri Coanda, flygplatsen i Bukarest. Henri Coanda var en rumänsk fysiker. Han föddes i slutet av 1800-talet och dog 1972. 

Vid flygplatsen blir vi upphämtade av en buss. Här träffar vi också vår rumänske guide som ska följa oss de åtta dagar vi är i Rumänien. Det tar cirka 1 ½ timme för bussen att köra till hotellet. Vi har kommit i rusningstrafiken och gatorna är fulla av bilar.   

Fullt av bilar på gatorna

Triumfbågen på håll

Det är roligt att ha kommit till Rumänien. Varken Janne eller jag har varit i Rumänien tidigare och det är anledningen till att vi har valt den här resan. Det är mitt 65:e land och Jannes 66:e land. 

På vägen till hotellet passerar vi bland annat Triumfbågen. Precis som i Paris ligger den mitt i en rondell full av bilar. När vi kommer in i själva staden Bukarest ser vi många mer eller mindre intressanta byggnader. Framför en av byggnaderna finns en staty föreställande Karol I.

Karol I var Rumäniens förste kung. Han blev kung 1881 och då hade Rumänien bildats bara några år tidigare. Karol I var sen kung fram tills han avled 1914. 

Triumfbågen i Bukarest
Staty föreställande Karol I

När vi kommer in i centrala Bukarest kör bussen längs gator med affärer och restauranger. Jag hade mer än gärna lämnat bussen för att titta mer på staden, men vi har bokat en rundresa i Transsylvanien inte en sightseeingresa i Bukarest. Jag får acceptera det.

När vi närmar oss hotellet passerar vi den gigantiska byggnad som Ceausescu lät bygga, hans presidentpalats. Framför byggnaden finns massor av fina fontäner. Den gigantiska byggnaden ingår i vårt program så den ska vi titta på i morgon. 

Sankt Anthony kyrka utanför restaurangen

Trädgården på Hanu´ LuI Manuc

Vi checkar in på Union Plaza hotell. Janne och jag får ett rum på våning 7. Jag har Googlat hotellet och vet att på våning 12, högst upp finns en bar och restaurang med fin utsikt. Hotellet ligger på den boulevard som leder fram till fontänerna och Ceausescu byggnad. 

Cirka en timme efter att vi kommit till hotellet kliver vi ombord på bussen igen. Nu ska vi äta välkomstmiddag med gruppen som vi ska åka runt med under veckan. Restaurangen där vi äter är lite turistig men ändå ett trevligt ställe.  

Ingången till Hanu´ LuI Manuc

Inomhus på Hanu´ LuI Manuc

Restaurangen där vi äter heter Hanu´ LuI Manuc på rumänska. Vi går igenom en port i ett vitt hus och på andra sidan finns en stor innergård. Innergården är som en stor trädgård och här sitter massor av gäster. Det är som en tysk "Bier Garten" fast nu i Rumänien. Här hade jag gärna suttit en kväll men vår grupp blir placerade inomhus. 

Första middagen blir trevlig, men ska jag vara kritisk är ljudvolymen lite väl hög.  Ljudet kommer delvis från tre killar som spelar musik, lugn och fin musik faktiskt på några ovanligare instrument. Det hela är jättetrevlig men det är lite svårt att föra ett samtal med sina bordsgrannar. Det är inget fel på maten, men heller ingen mat jag kommer att minnas.

Vår förrätt i kväll
Vår huvudrätt i kväll

Som kuriosa kan nämnas att i Rumänien finns runt 20 000 kyrkor. Alldeles utanför restaurangen står en av dem. Jag är lite smånördig när det gäller kyrkor och eftersom jag tycker den är fin blir den fotograferad. Det kommer att bli massor av kyrkor senare på den här resan men det vet jag inte ännu. 

När vi kommer tillbaka till hotellet vill vi titta till baren på våning 12. Det är fullt på restaurangen men jag tar några bilder från balkongen för att utsikten är så fantastisk. När vi ska ska åka ner igen får vi veta att vi kan få ett bord på balkongen, men vi tackar nej till erbjudandet.

Trädgården på Hanu´ LuI Manuc

Utsikt från baren våning 12

Vi åker ner till våning 7 och låter dagen ha sitt slut. Vad jag kommer att minnas av den här dagen är främst restaurangen där vi åt och så klart utsikten från vår egen bar. I morgon börjar de riktiga äventyren här i Rumänien. Vi ska besöka Ceausescu gigantiska byggnad och efter det ska bussen köra oss vidare till vår första stad i Transsylvanien. Staden heter Sibiu. 

Här fortsätter resan