Minnesplats för 80 000 sovjetiska soldater, Berlin

Statyn i närbild
Vi befinner oss i Berlin. Vi är den här gången jag, Janne, vår son Oscar och hans sambo Hannah. Vi har hunnit med en hel del sevärdheter så idag delar vi på oss. Planen är att kanske ses till lunch. 

Igår träffade vi Jannes kusin och hans fru som bor i Berlin. Kusinen tipsade om en plats han tycker är sevärd så Janne och jag har bestämt oss för att åka dit idag. Vi har fått platsen markerad på Google Maps

Vi hoppar in i en av taxibilarna som står vid taxistationen utanför vårt hotell. Vi ber chauffören köra oss till platsen vi visar på Google Maps, Sowjetisches Ehrenmal Treptow. Platsen ligger i Treptow Park en bit från det centrala Berlin. Med bil tar det oss cirka 20 minuter att komma dit. Vi blir släppta vid parken i närheten av monumentet. 

Vi följer de asfalterade gångbanorna. Runt oss har vi massor av träd och en liten sjö. Det ljud vi hör är ljudet från fåglar. Vi möter cyklister, joggare, hundägare och andra som bara promenera som vi. Allt är som en liten oas och vi får en jättefin promenad i ett grönområde. Vill ändå tillägga att vi valde fel väg när vi kom in i parken så vi fick gå runt hela monumentet innan vi kom in. 

Jag vid den sovjetiska minnesplatsen
Skulptur med krigsmotiv

Sowjetisches Ehrenmal Treptow visade sej vara en mycket intressant plats. 

Andra världskriget tog slut 8 maj 1945 med att Berlin intogs. De sista två månaderna av kriget var det 80 000 sovjetiska soldater som stupade. Av de är det 7 000 soldater som finns begravda på den här platsen. Idag är det 11 maj och det ligger blommor överallt. 

Skulpturer med krigsmotiv
Kransar från forna sovjetstatet

Jag har svårt att sätta ord på det jag ser och det är ett stort område. Längs bort står en enorm staty föreställande en man som krossat ett hakkors med sitt svärd och på armen har han ett barn. Så otroligt symboliskt och det ger mej perspektiv hur ett annat slut på kriget hade kunnat bli. 

Framför den stora statyn finns kransar av blommor från många av de forna sovjetstaterna. Trappen upp är kantad av blommor och på gräsmattan runt statyn finns blommor. 

Blommor i statyn
Blommor överallt

Innan man kommer fram till den stora statyn har man passerat fler stora rektangulära skulpturer. På varje skulptur finns motiv som handlar om krig. Runt de stora skulpturerna ligger blommor. Det kanske alltid ligger blommor här men jag anar att många blommor lagts dit för tre dagar sedan.

Inför resan till Berlin har jag läst på igen varför Berlin delades efter andra världskriget. Några pusselbitar har fallit på plats och så ser jag den här minnesplatsen för 80 000 sovjetiska soldater. Det väcker ett större intresse för vad som hände de där åren. 

Bild från Treptow Park
Bild från Treptow Park

Klockan är runt halv ett på eftermiddagen när vi lämnar platsen. Vi har fått en fin promenad i ett grönområde och under en timmes tid har jag lärt mej lite mer om andra världskriget. Den här minnesplatsen för de sovjetiska soldaterna är absolut sevärd och jag är glad att vi åkte hit. Nu beställer vi en Über som kör till Berliner Dom och inom kort är vi tillbaka i det centrala Berlin.