Berliner Dom är intressant och ganska vacker

Berliner Dom invändigt
Vi har kommit till vår tredje dag i Berlin. Idag har Janne och jag varit i Treptow Park. Här finns en stor minnesplats för 80 000 sovjetiska soldater som stupade under andra världskriget. Det visade sig vara en mycket intressantare plats än jag hade anat. 

På den här resan är även vår son Oscar och hans sambo Hannah med. De har fått vara på egna äventyr idag och planen är att vi kanske ses till lunch. På Youtube har vi sett ett bra kebabställe som vi vill besöka så där ska vi i så fall ses. 

Nästa stopp i vår sightseeing är Berliner Dom. Egentligen finns inte kyrkan på vår planering men den ligger bra till när vi ska ta oss vidare till kebabstället efteråt. Vi betalar inträdet till kyrkan och går in.

Det första intrycket av katedralen är att det är ljust och det är högt till taket. Läser man om kyrkan så är kupolen i mitten av kyrkan 100 meter hög. Kyrkan är byggd som ett kors och vid korsens ändar finns några tidigare kejsare begravda. 

Berliner Dom

100 meter hög kupol

Vad som framför allt är vackert är vad som finns längst fram i kyrkan. Vad som väl kallas altartavla föreställer tre fönster och på fönstren finns vackra målningar. Det är inga fönster men ljuset i målningarna gör att man kan uppleva det som fönster. 

Del av altartavlan

Del av altartavlan

När jag skriver det här inser jag att jag inte vet något om kyrkan. När jag läser på inser jag att den har en väldigt intressant historia som börjar på 1500-talet. Den  har stått där sedan dess och den har varit med om andra världskriget och allt vad som hände då. Mitt intresse för andra världskriget har vuxit under den här resan. Berliner Doms egna websidor är absolut läsvärda

När vi kommer ut från kyrkan är det lunch på Kebap with Attitude som gäller. 

Här fortsätter resan