Runt Hackescher Höfe finns en tragisk historia

Gatstenar som visar tragisk historia
Vi befinner oss i Berlin och har väl klarat av de viktigaste sevärdheterna. Idag har Janne och jag varit i Treptow Park och tittat på en minnesplats för 80 000 sovjetiska soldater som stupade i andra världskriget. Det visade sej vara en fin och oväntat intressant plats. 

Efter Treptow Park tog vi taxi in till centrala Berlin igen. Här har vi tittat på Berliner Dom. Nu har det blivit dags att äta lunch. Vi bestämmer att vi ska träffa andra delen av vårt sällskap, vår son Oscar och hans sambo Hannah, på Kebap with Attitude.

Jag vill nämna lunchstället för att här finns den godaste och fräschaste kebab jag någonsin ätit. Den var full med färska och fräscha grönsaker och inte alls så där fet och kladdig som en kebab kan vara. Nog om det och efter lunch fortsätter vi mot Hackescher Höfe

Området runt Hackescher Höfe är fullt av affärer och människor. På så sätt är det en trevlig plats och vi slår oss ner på en uteservering. Vi har fyra platser och den som vill lämna och se sej omkring kan göra det. Jag går ensam och tittar på Hackescher Höfe. 

Museum i Hackescher Höfe
Del av Hackescher Höfe

Hackescher Höfe är inte bara affärer utan också en plats med en tragisk och fruktansvärd historia. På gator runt Hackescher Höfe finns gatstenar, snubbelstenar, som visar att här bodde det människor som deporterades och mördades under andra världskriget. Det står namn på personer och det datum som de deporterades och platsen där de mördades. De här gatstenarna finns utanför nästan varenda port i närheten av Hackescher Höfe. 

Hackescher Höfe är också ett litet köpcentrum i ett bostadsområde som jag uppfattar som nybyggt. Området är små innergårdar där det finns små butiker. Här finns också något museum som skyltar med en stor bild av Anne Frank. Om man tar del av historien är Hackescher Höfe en mycket intressant plats.

Marknad vid Hackescher Markt

Här finns god kebab

När vi lämnar Hackescher Höfe delar vi upp sällskapet igen. Janne och jag slår oss ner en stund på Barista, en uteservering alldeles under stationen Hackerscher Markt. Vi tror sen att vi ska gå hem men går vilse trots att vi ser TV-tornet hela tiden. Vi hoppar in i en taxi istället. 

På kvällen tar vi oss tillbaka, tillsammans med Oscar och Hannah, till Hackescher Markt. Vi väljer restaurang Barista igen. Det är säsong för vit sparris och här på restaurangen har man tagit fasta på det. Jag och Janne beställer varsin pizza med parmaskinka, vit sparris och hollandaisesås. Bland de godare pizzor vi ätit någonsin tycker vi båda. Det är en pizza vi kommer att minnas.

Pizza med vit sparris

Restaurang Barista

Det sista som händer den kvällen är att jag somnar på hotellrummet framför paddan som visar finalen av Eurovision Song Contest. Nu har vi bara en förmiddag kvar i Berlin innan vi ska hemåt igen. Innan vi lämnar Berlin tar jag en promenad i vårt närområde.

Här fortsätter resan