En sista promenad innan hemresa, Alexanderplatz Berlin

Klockan vid Alexanderplatz
Vi befinner oss i Berlin och idag ska vi åka hem. Vi kom i torsdags runt lunch och idag är det söndag och vi ska lämna staden runt lunch. Vi packar och gör oss klara, Janne vill stanna på rummet så jag går ensam ut och tar ännu en promenad. Den här gången bara i vårt närområde. 

Vi bor nära Alexanderplatz och här finns massor av kollektivtrafik. Resultatet har blivit att vi i stort sätt varje dag tagit oss härifrån för alla sevärdheter. Den stora sevärdheten vid Alexanderplatz är annars TV-tornet och Oscar och Hannah, som också är med på resan, åkte upp där igår när vi delade på oss. 

Jag går den korta sträcka det är fram till Alexanderplatz. Idag är det söndag och de flesta affärerna är stängda, så är det i Tyskland. Det märkte vi även i torsdags när vi kom. Det var stängt även då för att det var Kristihimmelsfärdsdag. 

Framme vid Alexanderplatz stannar jag till vid den speciella klockan igen. När vi kom i torsdags var det klockan jag ville se för att jag mindes den från besöket här sommaren 1992. Strax bredvid den speciella klockan hittar jag en affär som är öppen. 

Affären som är öppen är så klart en souvenirbutik. Just idag blir jag glad över en souvenirbutik så jag går in. När jag går ut igen har jag fått med mej en julkula och en magnet. Jag är så nöjd med inköpen, trots att de var spontana men inte onödiga. Har lite smått börjat samla på julkulor från våra resmål. 

Minuter till Alexanderplatz

Alexanderplatz

Jag fortsätter min korta promenad och går mot TV-tornet. Nu har jag kommit till platser där jag inte varit, i alla fall inte på den här resan. Här finns flera restauranger som vi mycket väl hade kunnat äta på en kväll. 

Jag går fram till rådhuset, svänger sen av åt av åt höger, mot den lilla park och fontänen som finns vid TV-tornet. Sen riktar jag in mej på den kyrka jag ser. Den visar sej vara stängd på grund av renovering. 

Rådhuset i Berlin
St. Marienkirche var stängd

Jag vänder  hemåt men går över gatan för att få se  något nytt. Tar mej in på gator som går parallellt med med gatan utanför vårt hotell. Jag vill inte gå vilse sista dagen. Passerar en vietnamesisk restaurang med uteservering där hade vi också kunnat äta en kväll. 

Jag tar mej tillbaka till gatan där hotellet ligger. Passerar en jättestor staty som står skymd bland buskarna på trottoaren där jag går. Statyn är enormt stor, kanske tre meter hög. Statyn intresserar mej men det finns ingen information som jag ser. Jag går tillbaka till hotellet.

På väg mot rådhuset

Den enorma statyn

Janne och jag checkar ut och sätter oss sen utanför hotellet och väntar in Oscar och Hannah. De dyker upp den tid vi har bestämt och nu är det bara taxi kvar, taxi till flygplatsen Brandenburger.

Vi har haft tre jättetrevliga dygn i Berlin. Jag vill inte säga att Berlin är en mysig stad för det är det inte, men det är en trevlig stad och det finns så mycket att se och uppleva. Jag ser det inte som osannolikt att vi reser tillbaka till Berlin någon gång. Vi har massor kvar att göra i den här staden.

Nästa inlägg är vi i Solna