Vi flyger från Nairobi till Zanzibar

Safarilink från Nairobi till Zanzibar
Vi har varit på safari i Masai Mara i Kenya och haft tre fantastiska dagar. Nu ska vi fortsätta vår semester med tio dagar på Zanzibar för sol och bad. 

När vi förflyttar oss från Masai Mara till Zanzibar flyger vi två olika flygplan, båda med Safarilink. Första flyget tar oss tillbaka till Wilsonflygplatsen i Nairobo. Här blir vi väl omhändertagna av personal som visar vart vi ska för vi behöver byta terminal. Det är ingen stor flygplats så nästa terminal ligger bara några hundra meter bort. 

Klockan är strax efter 14:00 när vi lyfter från Wilsonflygplatsen. När vi är uppe i luften ser vi åter igen konturerna av Nairobi och vi ser att det finns ganska gott om höga hus. Vi flyger strax därefter in över vad som troligen är Nationalparken alldeles utanför Nairobi. 

Flyget tar cirka en och en halv timme. När det gått cirka en timme får vi veta att vi kan se berget Kilimanjaro på flygets högra sida. Wow, det vill man så klart se men det ville alla andra också. De som sitter på vänster sida reser sej upp och går till planets högra sida. Jag sitter vid fönstret på vänster sida och Janne vid mittgången. 

Berget Kilimanjaro

Fastlandet slutar

Janne får resa sej och ta några bilder med min mobil. Jag sitter kvar i min stol så jag har aldrig sett toppen av Kilimanjaro. Fina bilder över Kilimanjaro finns i alla fall i mobil. Intressant tycker jag att toppen är platt, inte spetsig som man kan förvänta sej.

Hela flygresan är fin och vi flyger över gröna områden där det förmodligen är nationalparker lite överallt. Snart ser jag kusten där Kenya och fastlandet tar slut. Vi flyger ut över havet och en stund senare ser vi även Zanzibar. 

Öar utanför Zanzibar

Vårt hotellrum

Flygplatsen på Zanzibar ligger strax söder om öns huvudstad Stone Town. Stone Town ligger kanske mitt på ön längs den västra kusten. Vi kommer norrifrån och flyger söderut längs den västra kusten. Havet är klarblått och vi ser små öar längs kusten, öar som troligen är små paradis. Det är jättefint!

Vi landar, får vårt bagage och hittar chauffören som ska köra oss till Nungwi Beach. Enligt Google ska resan ta cirka en timme, men vår chaufför säger att det kommer att ta längre tid på grund av trafiken. 

Klockan har hunnit bli 17:40 när vi får vårt rum på hotell Nungwi Beach Resort by Turaco. Vi tycker genast om rummet och nu vet vi att här kommer vi att trivas. Vi är redo för att leva strandliv i tio dagar.

Här fortsätter resan