Vi trivs på Nungwi Beach, Zanzibar

Nungwi Beach
Nu befinner vi oss på Nungwi Beach. Vi kom hit igår efter att ha varit på safari i Kenya i tre dagar. Vi bor på Nungwi Beach Resort by Turaco. Vi ska stanna här i tio nätter och vi har All Inclusive.

Vi trivdes direkt på den här platsen. Vårt hotellrum är fint och vi gillar strandbaren. När vi åt middag kunde vi sitta med fötterna i sanden. Buffén som serverades var utmärkt. Allt är hur bra som helst.

När vi äter frukost idag finns inga bord ute i sanden, men vi tar ett fönsterbord. Restaurangen har golv och tak men inga väggar. Vid vårt fönsterbord ser vi havet där utanför.

När vi kommer ut till stranden är klockan snart 11:00. Nu är alla solstolar på stranden upptagna. Vi lägger oss vid poolen istället, men det gör inget. Poolen är stor och fin och har även en rätt stor poolbar. Vill man ändå vara på stranden så är det bara att gå dit.

Så klart tar vi oss till stranden och havet senare på dagen. Havet har dragit sej tillbaka sen igår och nu är det klart badbart. Just framför vårt hotell är det mycket sjögräs. Man kan gå en bit från vårt hotell så är det mycket finare. Vi går en bit bort för att bada.

Stranden utanför vårt hotell

Några kor på stranden

Jag går en bit längs stranden. Stranden är fin men jag hittar inget av större intresse. Det finns någon dykfirma och det finns någon enstaka restaurang. En bit bort på stranden ligger några kor i sanden och vilar. Sen tar det på något sätt slut och ser mest ut att vara bråte.

Jag vet att någonstans här ska det finnas en fiskmarknad. Jag är klädd i badkläder så det är ingen bra idé att försöka ta sej in i byn. Befolkningen här är muslimer, tror inte de vill se mej i badkläder. Jag vänder i höjd med fiskmarknaden och går tillbaka.

Shoppinggator i byn

Solnedgång på Nungwi Beach

Längs stranden går lokala killar och försöker sälja saker. Vet inte om alla vill sälja något men de stannar och pratar med turisterna. Samtalet börjar med "Jambo" och slutar med "Hakuna Matata". När man säger hejdå så möts knytnävarna i en vänligt. Man kan leende gå därifrån för alla där de så vänliga.

När vi kom igår åkte vi igenom byn. Vi passerade hur många affärer som helst. Vi vill så klart lämna hotellet och gå ut och titta lite i affärerna. När man lämnar hotellets grindar är det en promenad på kanske 10 minuter innan man kommer till affärsgatorna.

Strandbaren i solnedgång

Dukat för middag

Det är alltid roligt att gå omkring bland affärer. Det finns mycket konst som säljs och det finns många fina tavlor som absolut hade kunnat pryda våra väggar, men det är redan rätt fullt på väggarna hemma. Det säljs också mycket saronger, väskor och kläder i många fina färger.

Texten "Hakuna Matata" finns på mängder av föremål. Man hör orden flera gånger om dagen.  Låten Hakuna Matata spelas flitigt och vi har hört den i poolbaren under dagen.

När vi kommer tillbaka till hotellet utan att ha köpt något går vi raka vägen till strandbaren. Det är dags för solnedgång igen. Igår var jag så fascinerad över det vackra ljus som blev när solen gick ner.

Våra drinkar i kväll

Vy från frukosten

Jag är lika imponerad idag av det vackra ljus som blir. Har full koll på solen och ljuset mellan klunkarna av den drink vi väljer idag. Ljuset är så fint, tror inte jag sett något liknande på en strand tidigare.

Vid 19:30 blir det middag och vi går tidigt dit för att få sitta med fötterna i sanden även i kväll. Det är fint här och vi trivs. I morgon ska vi gå en guidad vandring genom byn.