Den fina stranden Nungwi Beach, Zanzibar

Nungwi Beach
Vi befinner oss på ön Zanzibar i Tanzania. Vi kom till Nungwi Beach i förrgår kväll och hann se en vacker solnedgång. Nungwi Beach ligger längst norrut på ön, så långt norrut man kan komma. Här ska vi sola och bada, ta det lugnt och bara ha semester.

Igår började äventyren och de började på stranden. Stranden är hur lång som helst och vi började med att gå åt det håll där vi vet att den ändå tar slut. Vi gick inte hela vägen utan vände ungefär halvvägs.

När vi är klara frukost är det stranden som gäller även idag. Vi lägger oss till rätta på solstolarna och badar en stund. När vi är tillbaka vid solstolarna igen har jag tröttnat. Jag vill inte bara ligga still utan att något händer. Jag tar min mobil och börjar gå längs stranden, åt det håll där vi inte varit tidigare.

Just nu är havet lugnt och vattnet är ganska långt ut. Stranden är bred och lämplig för en promenad. Jag tar mej ner för trappan som leder upp till vårt hotellområde och börjar gå. Det är fint här med den vita sanden och det blå havet. 

Nungwi Beach

Nungwi Beach

Jag går inte särskilt lång, går förbi något hotell. Lite senare blir stranden bredare och här står solstolarna på stranden. En bit upp från havet ser jag att det finns affärer. Jag går upp till affärerna och tittar, men jag har tyvärr inga pengar på mej. Jag är tillfälligt på rymmen från ett All-Inclusive hotell. 

Här där jag befinner mej nu känner jag igen platsen från de Youtube-filmer jag tittat på hemma. Jag vet att stranden "aldrig" tar slut och jag går inte längre. Jag måste kunna ta mej tillbaka och jag har ingen koll på tidvattnet. Jag är nöjd med vad jag sett och vänder och går hemåt igen.

Nungwi Beach

Nungwi Beach

Jag går ensam längs stranden men ensam är jag inte. Hela tiden kommer det fram lokala killar och säger "Jambo". Jag svara "Jambo". De frågar på engelska varifrån jag kommer. Jag svarar att jag kommer från Sverige. De frågar om allt är bra. Jag svarar att allt är bra. De höjer knytnäven och säger "Hakuna Matata" och jag gör likadant. Allt är frid och fröjd och promenaden fortsätter. 

Affärer på Nungwi Beach

Nungwi Beach

Hemma på hotellet blir det All-Inclusive-lunch och säkert någon drink i poolbaren. Vi är inte instängda på hotellet men går man utanför murarna som leder in mot byn så är det svårt att veta var man ska ta vägen för att se något. Vi hittar till affärerna men så mycket mer har vi inte sett. 

För att få se lite mer hur befolkningen lever har vi bokat in oss på en guidad vandring genom byn. Den promenaden kommer vi att göra senare idag. Den visar sej vara jätteintressant.

Här fortsätter resan