På väg till Kenya för safari i Masai Mara

Vårt flyg har landat i Masai Mara
Äntligen har vi kommit till söndagen den 28 januari 2024 och vi ska resa till Kenya. Vi har bokat resan hos Jambo Tours för några månader sedan. Vi ska bo tre nätter på det femstjärniga Neptune Rianta Mara alldeles nära nationalparken Masai Mara och vi ska göra safari i tre dagar. 

Det är mycket som är helt nytt för oss på den här resan och mitt huvud är fullt av funderingar. Kommer jag att må dåligt av malariaprofylax? Finns det risk att jag möter ett lejon när jag lämnar baren på kvällen? Hur tryggt är det egentligen att sitta i de där safaribilarna? Safariflyget vi ska åka kanske störtar på savannen, vad händer då? 

Ok, malariaprofylax kan ge biverkningar, men jag har ändå aldrig hört att en turist blivit mat till ett lejon. Det kommer troligen inte att hända oss heller.

Resan börjar lugnt och tryggt med den obligatoriska ölen på Arlanda. Strax efter klockan 15:10 lyfter vi med Qatar/Finnair för att flyga till Doha. Framme i Doha kliver vi ombord på nästa flyg med Qatar och nu ska vi flyga till Kenyatta International Airport i Nairobi.

Jag med ölen på Arlanda
Solnedgång från Finnair

Framme i Nairobi blir vi upphämtade av en kille som kör oss till en annan flygplats, Wilson flygplatsen. Vi har tid på oss så han frågar om vi vill se lite av Nairobi, men vi tackar nej till det. Vi är trötta och dåligt pålästa om staden. Vi ser på håll att det är gott om höga hus och när vi närmar oss Wilson åker vi igen vad vi skulle kalla kåkstäder. Vi får vara nöjda så. Framme på Wilson checkar vi in vårt bagage på nytt och köper in oss på en lounge för att slå ihjäl tiden.

Piloterna på Safarilink

Delar av Nairobi

Några timmar senare har det blivit eftermiddag och vi går ombord på nästa flyg. Det är Safarilink som ska flyga oss till Musiara Airstrip. Har sett bilder från Musiara och vet att det är en liten landningsbana mitt på savannen. Det är ett litet propellerplan vi flyger med plats för 12 passagerare och två piloter. Piloterna sitter helt öppet längst fram i planet så man har full koll på vad som händer. 

Planet är litet men väl i luften är jag så fascinerad över vad jag ser att jag inte bryr mej om att vara orolig. Till en början ser vi stora delar av Nairobi och strax flyger vi över vad som kanske är savannen där djuren strax utanför Nairobi lever. Strax därefter kommer ganska höga berg och efter det kommer definitivt savannen. 

Musiara Airstrip

Delar av savannen från Safarilink

Det är enormt stora gröna fält. Jag tror ibland att jag ser djur från flygplanet och inser att jag borde ha haft kikaren tillgänglig. Så småningom börjar jag förstår att det faktiskt är djur lite överallt. Man ser massor av djur men från flyget är det lite svårt att se vad det är. Jag är redan här helt hänförd över vad jag ser. 

Cirka en timme efter att vi har startat från Wilson landar vi på Musiara Airstrip. Nu befinner vi oss mitt på savannen i nationalparken Masai Mara. Här möts vi av Daniel (ett nickname) som tar hand om vårt bagage och lotsar oss till en safaribil. I bilen blir vi visade en kyllåda med drickor och det är bara att ta för oss. Här får vi vår första Tusker, en kenyansk öl. 

Första fågeln vi ser

Janne med sin första Tusker

Vi vet det inte då men Daniel ska vara vår chaufför och guide i tre dagar. Han är otroligt engagerad och kunnig gällande djuren, han är en fantastisk chaufför och han är bra på engelska. 

När vi har ordning på bagage, drickor och oss själva kör vi iväg i safaribilen, en större Toyota med fyrhjulsdrift. Det går sex minuter innan vi ser en för oss annorlunda fågel. Ytterligare åtta minuter senare ser vi vårt första djur, en Topi. Vi befinner oss på savannen i nationalparken Masai Mara. Safarin har bara börjat... 

Här fortsätter resan