Massor av fåglar i Masai Mara, Kenya

Fåglar på savannen
Vi har varit i Kenya tre dagar nu och gjort safari i nationalparken Masai Mara. Det har varit tre fantastiska dagar där vi sett massor av djur, verkligen massor av djur. Savannen är full av djur överallt hela tiden.

Gällande de Big Five har vi sett en flock med bufflar tidigt en morgon. Leoparder har vi sett vid två tillfällen, en hona med två ungar och en ensam leopard som hängt sitt byte i trädet. Elefanter har vi sett fler än vad vi brytt oss om att räkna. Lejon har vi sett vid tre tillfällen och totalt sett var de rätt många. Noshörningen är den enda vi inte har sett.

Vi ska lämna Kenya och Masai Mara i morgon men att vi inte sett någon noshörning gör absolut ingenting. Savannen är så mycket mer än bara de Big Five. Savannen är en fantastisk plats och här finns så många djur.

Under de här dagarna är det många djur som inte fått den uppmärksamhet de förtjänar. Bland de som vi sett finns det flera olika gaseller, vårtsvin, schakaler, hyenor, några apor och säkert något mer som jag glömt. Vad som finns i massor som inte alls fått mycket uppmärksamhet är fåglarna. Det finns hur många fåglar som helst.

Fåglar på savannen
Fågel på savannen

Jag fotograferar allt jag ser men fåglar är svårt. När den stora safaribilen stannar så är det många av fåglarna man ser som bara flyger iväg. I det här inlägget vill jag visa de fåglar vi ändå såg som inte flög iväg. Jag kommer inte att namnge en enda fågel för jag vet inte vad de heter. Jag tycker ändå att de förtjänar lite uppmärksamhet. 

Fågel på savannen
Fågel på savannen

På den här resan har vi haft med oss två små kikare och våra mobiler, min nyköpt med en bra kamera. Vår jätteduktiga chaufför som även kan fåglar berättar att man kan göra fågelsafari här i Masai Mara men då behöver man bättre kikare för att hitta fåglarna och en bättre kamera för att få fina bilder.

Fågel på savannen
Fågel på savannen

Det här är lite av alla fåglar vi såg på savannen och då letade vi inte efter fåglar. De finns där lite överallt precis som alla de andra djuren. Kan inte säga det tillräckligt många gånger men savannen är fantastisk. 

I morgon lämnar vi Kenya och Masai Mara men ett inlägg till kommer innan vi flyger härifrån. Det inlägget kommer att visa hur vi bodde här ute på savannen. Vi bodde mysigt och fint och hade flodhästar nästan utanför tältet.