Lunch på savannen och djuren är fantastiska

Lunch på savannen
Vi befinner oss i Masai Mara i Kenya. Vi är här för att göra safari och idag är vi ute på en heldagssafari. Vi startade klockan 08:00 i morse och har sett massor av djur. De finns överallt hela tiden. Idag har vi fokus på att hitta en noshörning. Det är den enda av de så kallade Big Five vi ännu inte har sett. 

Vi har just lämnat en leopard som hängt upp sitt byte, en Thomsongasell, i ett träd. Leoparden själv låg i busken alldeles nedanför men så klart kom han fram och visade upp sej för oss. 

Klockan är strax efter 13:00 när vi stannar för att äta den lunch vi fått med oss från vår lodge. Platsen där vi stannar är ganska öppen och runt oss finns mest gräs men även några buskar en bit bort. Chauffören verkar ha full koll på att det inte finns några djur just här, i alla fall inte nu.  

Vi hoppar ur safaribilen och vår chaufför dukar upp för lunch i skuggan av ett träd. Jag tycker det är ok att jag hoppar ur bilen just här men att sitta ner och äta i lugn och ro är inget jag klarar av i den här miljön. 

Safaribilen står alldeles bredvid så jag borde inte vara orolig men det är jag, så klart hela tiden. Jag står upp och äter min mat mest för att ha koll och kunna vända mej om ibland.

Vår safaribil

Jag framför vår safaribil

 När jag ätit klart roar jag mej med att fotografera fåglarna som visat intresse för vår mat. Det är ett helt gäng med fåglar som går i blått men jag lyckas inte få någon bra bild på fåglarna.

Vi kör vidare på jakt efter noshörning. Vi har fått veta att de går ensamma och då blir det så klart svårt att upptäcka de på den stora savannen. Vi fortsätter att se massor av andra djur hela tiden, men det är djur vi redan har sett. 

Om det ens är möjligt så börjar jag så småningom känna igen mej på savannen. Jag vet att vi närmar oss entrén till nationalparken och jag tror att vi är på väg hemåt. Vi ser ett regnväder på håll som jag tror att vår chaufför vill undvika, men han stannar och tar fram sin kikare.

Elefantunge på savannen

Elefant på savannen

Strax därefter kör han ut på gräset för han har sett något. Jag var så inställd på att vi var på väg hemåt att jag blir lite besviken över att vi är ute i gräset igen. Det är ingen noshörning, men en liten flock med lejon. 

När jag ser lejonen kan jag inte längre känna mej besviken. De ligger så otroligt fint där i gräset och de bryr sej inte det minsta om oss. Ett av lejonen, en hane, lyfter på huvudet för att se vad som händer. Han ser vår safaribil och lägger sej ner igen med huvudet mot marken. Det blir ännu en fantastisk upplevelse.

Zebra på savannen

En liten flock lejon

Klockan är nästan 15:00, vi är nära entrén och regnet kommer allt närmare. Vi lämnar nationalparken och kör hemåt. Att lämna nationalparken betyder inte att djuren tar slut. De finns överallt hela vägen fram till vår lodge. Vi hinner se både elefanter, zebror, gaseller och en massa fåglar innan regnet kommer, men ingen noshörning.

Tillbaka vid vår lodge blir det Tusker i zebrabaren och efter det blir det middag. När middagen är slut blir vi som vanligt lotsade hem av en kille med en rejäl ficklampa. Vi somnar gott även den här natten till ljuden av grodor och flodhästar. I morgon ska vi lämna Masai Mara och Kenya men det kommer att bli några inlägg till om den här fantastiska platsen. 

Här fortsätter resan