Upplands Väsby är intressantare än väntat

Ett guldfärgat höghus
Det är ganska länge sedan jag upptäckte att jag kan åka buss från Täby Centrum till Upplands Väsby. Tanken på att göra den lilla utflykten har funnit lika länge. Idag kliver jag på och åker med bussen.

Bussen kör i princip samma vägar som våra taxibilar gör när vi ska till Arlanda. När den når motorvägen där vi annars kör mot Arlanda kör bussen bara rakt igenom rondellen. Här tror jag aldrig att jag har varit. 

Ganska snart ser jag ett fint höghus som med hjälp av solens ljus verkligen ser ut att vara i guld. Jag blir glad när jag upptäcker att bussen svänger så jag kommer närmare huset.

Bussen har en sån där digital informationstavla så jag vet var jag ska kliva av. Ändå inser att jag inte vet om jag ska kliva av vid Väsby Centrum eller följa med bussen till ändhållplatsen Upplands Väsby Station.

Jag väljer att hoppa av bussen vid Väsby Centrum. Jag som besökt Täby Centrum miljoner gånger har inga förväntningar alls. Väsby Centrum är ett oväntat stort centrum och här finns väl alla de välkända butikerna. Jag vet inte att jag saknade något. 

Jag tittar runt i centrumet men går bara in i en av butikerna, In och Finn. Här har de lite av varje, allt från stora ansikten av Buddah till hårschampo och kastruller. Jag hade säkert kunna köpa något men som vanligt köper jag inget jag inte behöver. Jag går ut ur huset och letar efter det guldfärgade huset.

Fint målat hus

Huset liknar en pyramid

Det guldfärgade huset ligger alldeles utanför Väsby Centrum, men jag har lite svårt ändå att få en bra bild eftersom jag är för nära. Jag går in i centrum igen, går igenom det med målet att hitta tillbaka till bussen. Jag vill åka vidare till Upplands Väsby Station.

Jag har en idé om att försöka gå dit. Det kan inte vara långt eftersom det är nästa hållplats. Jag behöver inte gå för jag har turen att bussen kommer, jag kliver på, åker en hållplats och kliver av vid stationen.

På den korta sträcka jag åka har jag sett ett fint hus från bussen. Jag går till det fina huset för att fotografera. Längs en sträcka på några hundra meter finns någon livsmedelsbutik och flera restauranger där några av dem är pubar. Jag har ätit innan jag åkte hemifrån så idag behöver jag ingen mat och pubarna verkar inte ha öppnat ännu. 

Monument - Piosaurus

Fint längs vattnet

Jag går tillbaka mot stationen. Här finns ytterligare ett häftigt hus. Står man i en alldeles speciell vinkel ser det ut som en pyramid. Mitt emot ligger Messingen, även det en modernare byggnad men inte speciell på något sätt. Jag går in i byggnaden och tittar lite. Messingen verkar vara något kulturhus. Här finns någon gymnasieskola och bibliotek och i foajén finns en pepparkakstad, byggd av mjölkpaket och liknande. 

Jag går ut från Messingen och framför mej har jag både busstation och tågstation. Jag har valet att åka via Stockholm hem men så här strax före jul väljer jag bort Stockholm. Jag bestämmer mej för bussen och då har jag några minuter kvar. 

Här vid tågstationen finns ytterligare en pub. Framför puben finns ett monument som symboliserar broar, vågor och vatten. Någon sekunden efter har jag hittat en liten typ å som passerar här. Över ån finns några broar. I solens sken är vattnet och de kala träden ganska fina. 

Ljudkonst

En entré till Väsby Centrum

Vid en av broarna finns ett ljudkonstverk "Näcken i Upplands Väsby", en hyllning till folkmusiken. Musiken kommer på obestämda tider och varar i 45 minuter. Det är turen som får avgöra om man får höra musiken. Intressant!

Det blev en oväntat trevlig utflykt till Upplands Väsby. Staden var så mycket modernare än jag förväntat mej med flera fina byggnader. Nu vet jag också att de har ett riktigt bra centrum. Sen är det bussen till Täby Centrum som gäller, en resa på cirka 35-40 minuter.