År 2000 - Seychellerna, Thailand och Egypten med Luxor

Janne på Grand Anse, Seychellerna
År 2000 gjorde vi resor till Seychellerna, Thailand och Egypten. Seychellerna var fantastisk. Vi åkte till Thailand för första gången och var amatörer i resande. Avslutade året tryggt med en charterresa till Hurghada i Egypten.

Seychellerna var fantastiskt

Vi började resan med att flyga till London med Finnair. Eftersom vi blev tvungna att byta flygplats i London så passade vi på att även titta lite på London. Det blev typ Harrods och en pub innan vi tog oss vidare. Från London flyger vi Air Seychelles och det är första gången jag flyger över ekvatorn.

Vi besökte öarna Mahe, Moyenne, Praslin och La Digue. Behållningen av Seychellerna är att vi såg massor av fina stränder, Anse Lazio, Grand Anse, Anse Source d´Argent för att nämna några.

Vi besökte nationalparken Vallee de Mai. Det är en helt fantastisk skog eller park. Här finns enormt höga träd och träd med enorma blad. Här finns också palmen Coco de Mer, med sin honfrukt som är en nöt otroligt stor och tung. Växten är endemisk, den finns bara här i hela världen.

Anse Source d´Argent, Seychellerna
Jag med Coco de Mer, honfrukten

Vi såg även endemiska djur. Vi såg vi en liten ljusgrön ödla, en liten röd fågel som heter Madagaskarkardinal och Svart Paradisflugsnappare. Vi såg även Jättelandsköldpaddor men de sägs finnas även på Galapagos.

Seychellerna är helt enkelt fantastiskt både gällande växtlighet och sina vackra stränder. Anse Lazio är fortfarande den finaste strand vi har sett. Vi hade två fantastiska veckor på öarna.

Thailand - Amatörer som reser

På sommaren åker vi till Thailand för första gången. Vi har en plan att åka ut till öar på landet västra sida. Vi är dåligt pålästa men väl framme i Trang inser vi att de öarna är inte öppna på sommaren, på grund av regnperioden.

Klong Dao lågsäsong år 2000
Ao Nagn, lågsäsong år 2000

Vi har startat vår resa i Trang och regnet öser ner. Vi förflyttar oss till Koh Lanta och blir transporterade från Saladan till Lanta Villa på en regnig och blöt väg av rödlera. Vi får bo i Lanta Villas finaste rum på Klong Dao, alldeles vid havet. Vi är ensamma på hotellet, havet är enormt blåsigt och stranden är full av skräp från havet. Vi stannar en natt och lämnar sen Koh Lanta, men vill tillägga att vi varit där 10 - 15 gånger efter det.

Nu hamnar vi i Ao Nang. Det regnar fortfarande men här får vi veta att det beror på ett lågtryck som lagt sej över området. Det här är inte regnperioden. Vi stannar ändå i Ao Nang några dagar, innan vi tar oss till Krabi för att försöka ta oss till Thailands östra sida istället. Vi börjar förstå att det är här vi ska vara på sommaren.

Janne på lastbilsflaket
Strand på Ko Phan Ngan

Sen åker vi bil i 11 timmar med slutmål Surat Thani. Här ska vi transporteras till en hamn. Vi blir hoppar upp på ett lastbilsflak och tror vi ska åka en liten bit. Lastbilen tokkör längs en landsväg och på flaket sitter vi cirka tio turister och riskerar våra liv. Allt är helt galet, men en kille börjar till slut sjunga "Always looking at the bright side of life". Ingen låt hade kunnat vara mer passande. Någon timme senare stannar lastbilen.

Vi åker med en båt till Ko Phan Ngan. Solen har gått ner när vi kommer fram och vi vet inget om ön. Vi åker på gropiga grusvägar genom djungeln för att komma till hotell Panviman. På den här tiden tittade man på några bilder i en broschyr, fick ett pris och så valde man.

När vi kommer fram är det mörkt. Vi tror att vi är ensamma här också, men när morgonen kommer blir allt bra, även vädret. Vi stannar här några dagar och vi trivs på Star Hut ner på stranden. Sen flyttar vi oss till Ko Samui. På Koh Samui bor vi på Chewangstranden och allt är jättebra.

Jag på Grand Palace i lånad kjol

Imponerad av detaljer

Resan avslutas i Bangkok och vi ser det fantastiska Grand Palace. Det som imponerar mest på mej är all den detaljrikedom som finns på palatsen. Så här många år senare skulle jag gärna se Grand Palace igen. På den här resan hade vi biljett till lokaltrafiken men vi gick enormt mycket och staden är jättestor. Slutsatsen av det hela är att vi var amatörer i vårt resande. Vi visste ingenting utan reste bara, men det blev bra ändå, till slut.

Egypten - Hurghada och Luxor

I december åker vi trygga på en charterresa till Hurghada. I högtalarna på hotellet spelas Leende guldbruna ögon. På luciadagen kommer Lucia och vi serveras Luccekatter och pepparkakor. Visst var det kul men vi har inte åkt till Egypten för att fira våra svenska traditioner.

Jag vid Hapsethups tempel

Nilen i solnedgång

Vi hade året innan varit i Egypten och sett pyramiderna i Giza. Här i Hurghada erbjuds utflykter till Luxor och alla utgrävningarna där. Vi följer med på en utflykt och får se bland annat Konungarnas Dal och Tutankamons grav. Gravarna vi ser är flera tusen år gamla ändå ser man färger av målningar i gravarna. Det hela är verkligen fantastiskt.

När bussen kör tillbaka från Luxor till Hurghada kör vi över Nilen och bussen stannar några minuter så vi kan ta foton. Behållningen av Egypten är Luxor och Janne dök så han minns säkert något därifrån. Sammanfattningsvis blev resandet år 2000 ett bra år.