År 2001 - Mexico, Kuba, Grekland och Malaysia

Chitchen Itza
Allmänt

Det blev tre resor år 2001. Vi började i Mexico i april och det blev en fantastisk resa. I juni blev det charter till Kreta och den stora behållningen från den resan är utflykten till Santorini. Resorna för året avslutades redan i augusti med vår andra resa till Malaysia. Vi tycker om Malaysia och det gjorde vi även den här gången.

Mexico - en fantastisk resa

Vi åkte charter till Playa del Carmen och bodde på vårt första hotell med All-Inclusive. Det låter lite tråkigt men bufféerna var helt fantastiska. Trots All-Inclusive lämnade vi hotellet vid flera tillfällen.

Vi gjorde utflykt till Chitchen Itza och såg Mayakultur. På vägen hem fick vi bada i en cenote, djupa vattenfyllda hål. Att bada i en cenote är fortfarande bland det häftigare saker jag gjort. En eftermiddag besöker vi den jättefina naturparken Xcaret. Så klart besöker vi staden och vi tar båten till Cozumel. Vad vi framför allt gör så åker vi till Kuba.

Kuba - cool tredagarsresa från Mexico

På huvudgatan i Playa del Carmen fanns resebyråer. De tyckte vi skulle åka till Kuba så det gjorde vi. Tre dagar och två nätter i Havanna. Vi besökte en cigarrfabrik och hängde en hel del på den i alla fall då fantastiska restaurangen El Patio, på torget framför katedralen.

Janne i parken Xcaret

Havanna har varit en fin stad

Havanna var en förfallen stad och bilarna var gamla. Trots förfallet kunde man se hur vackert det förmodligen varit en gång i tiden. Uppskattar så mycket att jag har fått besöka Kuba.

Kreta och en utflykt till Santorini

Vi skulle åka till Malaysia i augusti, men jag orkade inte vänta. Vi klämde in en veckas charter i juni och vi valde Kreta. Syftet var inget annat än att sola och bada, äta gott och dricka gott. Grekland är ett utmärkt land för att göra just ingenting. Så klart gjorde vi ändå en utflykt.

Vi åkte med en organiserad dagsutflykt till Santorini. Här besökte vi en vingård och vi badade vid en kolsvart strand. Intressantast av allt var ändå att se stupet vid staden Fira. Här tror man att halva ön har åkt ner i havet vid något vulkanutbrott för länge sedan. Det är verkligen fint på Santorini och jag är jätteglad att jag fick möjligheten att åka dit.

Vårt syfte med Kreta - god mat

Staden Fira på Santorini

Malaysian Airlines

Vi hade varit i Malaysia två år tidigare och tyckt om landet så antagligen var det bara därför vi åkte tillbaka. Den här gången flög vi med Malaysian Airlines (förra gången flög vi Singapore Airlines) och vi blev imponerade över deras fina, moderna flygplan. Det är första gången vi har en egen skärm vid stolen. På flygplatsen i Kuala Lumpur, KLIA, ser vi förarlösa tåg för första gången.

Malaysia - för andra gången

Framme i Malaysia börjar vi med Perhentian Islands. Vi flög fram över havet i en speedbåt och när vi närmade oss öarna blev jag så överraskad. Vi hade varit här för två år sedan men inte minns jag att det var så fint. Jag tyckte det var så enormt fint och det var främst sanden jag uppskattade, så vitt det var.

Nästa ö blev Redang Island och där firade vi min 40 årsdag. Det är också en jättefin ö men i alla fall då upplevde vi den som lite lyxigare och dyrare. Vi bodde fint på Berjaya Resort med en fantastiskt strand med bästa solstolarna. Man kunde ta ut solstolarna i havet, något som vi uppskattade.

Petronas Tower från gatan

Jag i Melakka

Vi avslutar resan i Kuala Lumpur och ser de viktigaste sevärdheterna. Vi kom inte upp i Petronas Tower för vi var för sent ute och biljetterna var slut. En av dagarna i Kuala Lumpur gör vi en utflykt till staden  Melakka, som år 2010 blev ett UNESCO världsarv. Kul att ha varit där.

År 2001 blev ett jättebra år för vårt resande.