Första dagen på Thassos, Grekland

Vi ska strax landa i Kavala
Klockan 06:50 idag lyfter vårt charterflyg till Thassos i Grekland. Våren och sommaren har varit lite småjobbig. Många semesterdagar har gått åt till saker man inte vill göra på semesterdagar. Nu är allt överstökat och vi ska ha semester. Semester på riktigt.

Vi har valt att resa till Thassos, en grekisk ö där vi aldrig har varit. Jag har lovat Janne att vi inte ska göra en massa utflykter. Vi får väl se hur det går med den saken. Syftet med resan är att sola, bada, äta och dricka gott.

Flyget landar enligt tidtabell på flygplatsen i Kavala. Här står en buss och väntar. Bussen ska köra oss till hamnen i Keramoti, en bussresa på 20 minuter.

Framme vid färjan får vi kliva av bussen och gå ombord. Bussen ska också med så alla vara saker är kvar på bussen. Båtresan tar cirka en timme och är väl så trevlig som en båtresa i Grekland kan vara. Vi sitter på däck och solen skiner över oss. Jag försöker köpa vår första Myhtos men kön till kiosken är för lång. Jag går tillbaka och sätter mej i solen.

Klockan är snart 14:00 när vi lägger till vid hamnen i Limenas. Limenas är den största staden på ön och kallas också för Thassos Stad. Bussen plockar upp oss igen för avfärd mot alla hotellen.

Vi bor ovanför receptionen

Trädgården från vår balkong

Den här gången har jag inget emot att vårt hotell kommer sist. Jag får en snabb översikt av staden när vi kör runt och lämnar turister på några hotell. När hotellen i staden är klara kör vi över bergen på kringelkrok vägar. Bussen har lite problem i vissa kurvor men det går så klart bra. På andra sidan bergen finns Golden Beach.

Golden Beach är en lång strand på öns östra sida. Här har vi valt att bo på Princess Golden Beach Hotel, ett fyrstjärnigt hotell med pool och balkong. Frukost ingår. Rummet är stort och fint och från balkongen har vi utsikt över trädgården och bergen, fina berg.

På rummet gör vi oss klara för att gå ut. Vi börjar med att checka av det närmaste. Frukostmatsalen, poolen och  närmaste väg till stranden. Till stranden är det runt hundra meter och närmaste affär ligger alldeles bakom hotellet. Check på allt, det här kommer att bli bra.

En Mythos är serverad

En grekisk sallad är serverad

Klockan närmar sej 15:30 och vi har ännu inte ätit lunch. Vi går längs stranden men det visar sej att just här ligger restaurangerna längs gatan. Vi hamnar på restaurang Pefka, inte alls långt från vårt hotell.

Vi beställer som planerat varsin Grekisk sallad och en Mythos. Salladen är enorm och som vanligt, Grekisk sallad är aldrig så god som den är i Grekland. Solmogna tomater, solmogen lök, färska oliver mm. Det är så gott.

Vi går vi vidare längs stranden och ser att längre bort finns fler restauranger. Här ligger de längs stranden, men vi är trötta och orkar inte gå längre. Vi vänder och går tillbaka.

Vår närmaste restaurang

Vi avslutar vid poolbaren

Vi badar i havet en stund, men vågorna är onödigt starka, inte höga men starka. Vi tror det är rester av det oväder som varit i området senaste veckan. Det har verkligen varit oväder med regn och översvämningar. Just Thassos ha inte drabbats men fastlandet och öar runt omkring.

Så klart provar vi poolen och på kvällen orkar vi inte gå långt. Vi äter kebabrulle på vår absolut närmaste restaurang. Vi är trötta och behöver sova, men först en drink vid poolbaren. Vi har inga planer för i morgon annat än att fortsätta upptäcka vårt närområde.