Forshems kyrka är absolut sevärd

Forshems kyrka
Vi har sovit i Mariestad i natt på hotell Vänerport, precis som vi brukar. Det enda som hände igår kväll när vi kommit fram var att jag ännu en gång snöade in på de fina solnedgångar jag nästan alltid ser där. Jag kommer att göra ett inlägg om de när vi lämnar Mariestad.

Mariestad är Jannes hemstad och vi har varit här många gånger. Den här gången är troligen den allra sista. Janne har ärenden att utföra och jag följer med för att vi ska göra några sista utflykter i området. Igår har vi tittat på Älgarås kyrka och Töreboda centrum. 

Efter att Janne gjort sitt ärende tar vi bilen och kör iväg på nya utflykter. Jag har önskemål om att få se Kalkstensbrottet i Hällekis, ibland även kallat Sveriges Gran Canyon, så dit ska vi åka. 

Vi kör mot samhället Hällekis, i Götene kommun. Efter en stund kommer vi fram till Forshems kyrka. Forshems kyrka ingick inte i planeringen men vi stannar vi till och det blir en intressant och trevlig upptäckt.  

Forshems kyrka
Krucifix i Forshems kyrka

Forshems kyrka visar sej vara kulturminnesmärkt. På Svenska kyrkans hemsida står det att kyrkan byggdes runt år 1130. Intressant tycker jag är att det även står att kyrkan är byggd i sandsten. Pyramiderna i Giza och Petratemplet i Jordanien är så vitt jag vet också byggda i sandsten. 

Kyrkan sägs också vara den enda kyrka i Norden som är vigd till den Helga Graven. Den informationen säger mej inte ett endaste dugg, men är säkert något alldeles speciellt. 

Väggmålningar i kyrkan

Takmålningar i kyrkan

Kyrkan är i alla fall fin med fina målningar på väggarna. Målningar som man hittat när kyrkan renoverats i början av 1900-talet. Målningarna tror man är från 1700-talet. 

Jannes släkt, på pappans sida, har bott här i området och Jannes pappa har blivit döpt i den här kyrkan. Intressant, tycker jag, och ganska fascinerande. Dopet bör ha skett på sensommaren 1941. Förmodligen användes dopfunten som finns på bilden nedan. 

Dopfunten i Forshems kyrka
Predikstolen i kyrkan

Det finns så mycket historia i gamla kyrkor och det är väl det jag tycker är intressant. Har man vägarna förbi Forshems kyrka så är den absolut sevärd. 

Mitt emot kyrkan finns ett litet stenmuseum, som dock är stängt när vi är vid kyrkan. Vi kör istället vidare till Kalkstensbrottet i Hällekis.

Här fortsätter resan