En bra kväll och natt på Comfort Hotell Arlanda

Utsikten från vårt rum
Det är andra gången vi väljer att bo på Arlanda natten innan vi ska resa. Det kändes så lyxigt förra gången att slippa stressa hemifrån tidigt på morgon, vara orolig för eventuella trafikproblem eller taxichaufförer som jobbat hela natten. 

Det är fredag och vi har jobbat som vanligt, men gått hem lite tidigare. Förra gången bodde vi på Radison Blu och hade bokat ett rum med utsikt över start- och landningsbanor. Vi åt middag på Clarion hotell på 12:e våning även restaurangen hade utsikt över start- och landningsbanor.

Den här gång har vi inte brytt oss så mycket om vad vi ser från rummet. Vi har bokat ett standardrum på Comfort hotell Arlanda. Vi åker taxi till Arlanda och bilen kör fram till ett hotell strax bakom terminalbyggnaden.

Vi kommer in i på entréplan i hotellbyggnaden. Här finns reception, en stor bardisk, massor av sittplatser och lite bakom alltihop finns en restaurang. Det är mycket folk men trots det får vi service i reception utan någon längre väntan.  

Jag tycker genast om hotellet. Jag upplever det som ett alldeles vanligt hotell. Det hade kunnat ligga varsomhelst i världen. Jag är förvånad över att så många vill hänga i en bar på Arlanda en fredagskväll och ännu mer förvånad över att så många vill sova här. 

Tavla i barlokalen

Tavla i barlokalen

Vi får vårt rum och går dit omgående. Utsikten är fantastisk. Vi ser hela terminalbyggnaden och hela flygledartornet framför oss. Vi ser däremot inte start- och landningsbanor men det gör ingenting. Jag är så nöjd med den utsikt vi har. Jag är imponerad.

Vi äter pizza i restaurangen på entréplan och förflyttar oss sen till baren. Vi sitter i baren en stund och tar det lugnt. På en av väggarna i barlokalen finns några tavlor som jag gillar. När vi är nöjda i baren går vi upp på rummet. Ingen idé att packa upp utan bara göra sej klar och sova. 

Tavla i barlokalen
Godnatt Arlanda

När jag ska stänga gardinerna för natten står jag en stund och tittar på utsikten från rummet. Jag fascineras över hur mycket bilar som fortfarande kör omkring på området. När jag till slut stänger gardinerna tänker jag tanken. "Hejdå Arlanda, vi ses om fem timmar". 

Vad som ska hända i morgon är att väckarklockan ringer 04:00. Vi gör oss klara och hinner äta lite frukost. Frukost serveras på hotellet från klockan 03:00. Klockan 06:50 ska vårt plan lyfta. Vi ska resa till Thassos i Grekland.

Vi kommer att bo på Arlanda fler gånger och ganska troligt välja Comfort hotell Arlanda igen.

Här fortsätter resan