En bra dag på Golden Beach, Thassos

Golden Beach tidig morgon
Precis som igår börjar jag dagen med att gå ut på balkongen. Här ser jag de vackra bergen i morgonljuset från solen. Vi har kommit till tredje dagen på vår resa till den grekiska ön Thassos. Vi bor på Golden Beach, en lång strand på den östra sidan av ön.

Första dagen gick vi så långt vi orkade norrut. Eftersom vi gått upp tidigt den dagen så orkade vi så långt utan stannade och vände när det började dyka upp en massa restauranger.

Andra dagen gick vi söderut så långt vi orkade. Eftersom stranden är så lång så vände vi ändå efter en stund. Längst söderut ser vi att det finns ett samhälle men vi får se om vi kommer dit någon dag. Nu har vi som sagt kommit till tredje dagen. Planen är att gå samma väg som första dagen men fortsätta där vi slutade.

Efter frukost går vi en liten promenad till stranden för att se hur det ser ut med vågorna. Det har varit onödigt starka vågor som en rest av ett oväder som passerat området förra veckan. Det har lugnat sej lite så vi går hem och packar för en dag på stranden.

Vackra berg i morgonljus

Golden Beach vid lunchtid

Vi går norrut och stannar strax innan restaurangerna börjar. När det blir dags för lunch går vi ytterligare hundra meter norrut. Här hittar vi Beba Greek Taverna. Det ser trevlig ut så vi slår oss ner. Vi väljer ett bord med hälften sol och hälften skugga. Servitören informerar oss om att det kommer att bli mer och mer skugga vid bordet, så det blir toppen.

Vi beställer ett grekiskt vitt vin och till det flera smårätter, istället för varsin huvudrätt. Det blev så lyckat vid gårdagens lunch att beställa smårätter. Vi blir sittande länge vid det här bordet med enormt god mat, värme och vi har bara tio meter till havet. Beba Greek Taverna blir en restaurang vi kommer att besöka igen.

Norra Golden Beach - slutet

Vi ser slutet på stranden så när vi är klara med lunchen går vi de sista hundra meterna för att komma till strandens slut. Här finns en liten pir och på piren finns en bänk. Bänken är utmärkt att sitta om man lugnt vill njuta av tillvaron. Du ser hela stranden framför dej. Vi stannar här en stund och går sen
tillbaka till vår solstol och där stannar vi tills vi tröttnar för den här dagen.

På kvällen går vi tillbaka till restaurangen där vi åt lunch igår, restaurang Palude. Den här kvällen äter jag moussaka och dricker rött vin från Grekland. Efter middagen blir vi bjudna på ouzo. Även den här gången tycker vi jättebra om restaurangen. Vi kommer säkert att komma tillbaka.

Smårätter till lunch

Moussaka till middag

Den här dagen har varit jättebra på alla sätt. Vi har solat, badat, ätit på två bra restauranger och druckit gott. Så bra en dag kan bli på Golden Beach. Nu har vi upptäckt det mesta av stranden så i morgon ska vi åka buss till Limeras.