Snabbvisit i Töreboda där jag letar efter Allan Manns plats

Göta kanal genom Töreboda
Vi är på väg till Mariestad för kanske sista gången. Vi passar därför på att se oss omkring med lite sevärdheter vi inte sett tidigare. Vi har hittills tittat på Älgarås kyrka, en klart sevärd kyrka som tillhör Töreboda kommun. Nu är vi på väg in till Töreboda centrum.

I min värld är Töreboda en plats där man kan hoppa av tåget om man ska till Mariestad. Jag antar att de flesta tåget mellan Stockholm och Göteborg stannar här. Vad jag också vet är att det ligger ganska nära Mariestad. Trots att vi varit i Mariestad ett flertal gånger har vi aldrig besökt Töreboda. 

Vi åker in i Töreboda kommun och börjar med att stanna vid en parkering där Göta kanal passerar genom staden. Här finns en bro som kan öppnas vid behov, om någon båt vill passera. Ingen båt vill passera just när vi är där så jag går ut på bron för att fotografera. Snart är vi tillbaka i bilen igen.

Nu vill jag titta till Allan Manns plats. Jag håller just för stunden på att läsa en bok om Allan Mann. Han var från Töreboda och stred bland annat för Norge i andra världskriget. Det är en väldigt intressant bok och jag som är helt ovetande om andra världskriget har lärt mej massor.

Jag har sökt efter Allan Mann på Google Maps och fått träff på torget mitt i stan. Vi parkerar bilen och går ut och ser oss omkring. Vad vi ser är kommunhuset, någon större ICA-butik, något café och några andra mindre butiker. Jag går verkligen runt hela torget för att leta efter något som kan leda mej till Allan Mann, men jag hittar inget. Jag ger upp och vi åker genom centrumet och lämnar staden.

Töreboda Kommun

Monument på Töreboda torg

Jag kan bli lite irriterad på mej själv att jag inte letade mer, både på Google och i Töreboda. Vi var så nära Allan Manns plats utan att veta om det. Idag vet jag att informationen om Allan Mann finns ungefär där Drottninggatan delar sej, söder om det stora torget. 

Gatuadressen till Allan Manns plats är Drottninggatan 6. Följer man länken nedan får man en bild på hur platsen er ut. Mer info https://www.vastsverige.com/toreboda/produkter/allan-manns-plats/ . Har inte läst klart boken ännu men har jag vägarna förbi Töreboda igen så kommer jag att söka upp platsen. 

Jag lämnar Töreboda smått besviken över att inte ha sett platsen men är så klart ändå nöjd att vi åkt in i staden och tittat. Nu har jag i alla fall varit här och vi kör vidare mot Mariestad, men innan vi kör dit kommer vi att göra ännu en liten omväg. Vi ska besöka en kulturminnesmärkt plats, Vaholms Brohus.

Här fortsätter resan