Rimbodagen - det blev en trevlig dag

I Love Rimbo
Vi har fått anledning att åka till Rimbo med jämna mellanrum. Idag var en sådan dag. Oscar har flyttat hemifrån och bor tillsammans med sin flickvän i Rimbo. Rimbo är en tätort som tillhör Norrtälje.

Just idag firar man Rimbodagen så vi väljer att hälsa på ungdomarna och titta till Rimbodagen. Vi tar oss först till deras lägenhet och går sedan till Rimbo centrum.

Vi börjar med att gå till den park i utkanten av centrum. Här i parken finns gamla bilar utplacerade, fordon för entusiaster. Jag känner igen en gammal SAAB, men de övriga bilarna är okända för mej. Det står så klart på bilarna vad det är för märken men inget jag la på minnet. Det beror mer på mej än på bilarna. 

Vi lämnar parken och drar oss in mot själva centrum. Mitt på torget har man ställt upp en scen. När vi kommer dit är det ett band som spelar och jag tycker att det låter bra det de spelar. 

Tidigare under dagen har Rimbo kulturskola stått på scenen. Någon har sjungit och dansat för barnen och några har visat upp Mexikansk folkdans. Senare idag ska Tensta folkdans visa upp sej och ännu senare ska det bli lettisk folkdans, bara för att nämna något som förekommer på scenen under dagen. 

Runt torget och centrum finns stånd i flera rader där man kan köpa diverse olika saker. Det finns kläder, det finns godis och det finns tavlor bara för att nämna några saker. 

Rimbodagens program

Konst av en ung lokal konstnär

Godis till försäljning
Kläder till försäljning

Här finns också ett teatertält man visat upp delar ur Rimborevyn, vilket kanske hade varit kul att se. Senare på eftermiddagen blir det teater för barnen. 

I ena änden av torget finns Peter´s Pizza med uteservering. Det sitter folk där vi nästan varje bord och det ser trevligt ut. Vi har lovat Oscar och hans flickvän att någon gång ska vi äta där för att det ser trevligt ut men så blir det inte idag.

En gammal SAAB

Utställning för fordonsentusiaster

Vi avslutar hela besöket med att besöka Café Chocolate, mitt emot Coop. Jag blir lite imponerad över att det inne på fiket finns svarta t-shirts med texten "I love Rimbo". Det är stort tycker jag att de är så stolta över Rimbo att de tryckt upp t-shirts. Jag köper ingen t-shirt men vi köper med oss varsitt litet bakverk. Vi tar med oss de små bakverken och går hem till ungdomarnas lägenhet och fikar. 

Det blev en trevlig dag i Rimbo. Vi har fått veta att Rimbodagen arrangeras varje år. Tror jag skulle kunna påstå att Rimbo har ett ganska stort kulturliv. Det finns i alla fall en stor kulturscen som de kallar Opalen. Jag har aldrig varit där men lokalen verkar vara stor när man ser den från utsidan.

Mer från utställningen av fordon

Bandet som spelade på scenen

Något annat som är värt att veta om trevligheter i Rimbo är att det varje även arrangeras något de kallar Rimbo Marknad. Den marknaden genomförs varje år den första torsdagen i oktober.  Marknaden är Sveriges största endagsmarknad. Så även det är något att titta till vid något annat tillfälle när vi besöker Rimbo.

När vi lämnar Rimbo tar vi en omväg hem och hamnar av en tillfällighet vid en kyrka vi inte sett tidigare.

Här fortsätter utflykten