Älgarås kyrka är värd en liten omväg

Älgarås kyrka
Vi är på väg till Mariestad och har stannat till i Laxå för att äta lunch. Det finns flera matställen i Laxå om man har vägarna förbi. Det finns också en del sevärdheter som är värda att stanna för. De skrev jag om i förra inlägget. Idag äter vi lunch och åker sen vidare, men inte raka vägen till Mariestad.

Janne har studerat kartan och hittat Älgarås kyrka, som lär vara sevärd. Älgarås tillhör Töreboda kommun och det ligger inte långt från Mariestad. Vi bestämmer oss för att köra en liten omväg för att se något nytt. 

Till en början följer vi den gamla vanliga vägen, E20 söderut. Den väg som vi alltid kör till Mariestad. När vi kommer fram till skyltar som visar vägen till Hova svänger vi av. Vi åker genom samhället Hova, vilket också är alldeles nytt för mej och så klart jättekul, men här stannar vi inte. 

Vi kör vägen fram tills vi ser skyltar med Älgarås. Vi kör igenom Älgarås, även det ett litet samhälle där vi inte stannar. Vi är snart långt ute på landet så vi följer GPS:n i bilen. Snart är vi framme vid Älgarås kyrka. 

Kulturminnesmärkt kyrka

Träkyrka byggd med stavar

Jag är till en början smått skeptisk till att en kyrka här mitt ute på landet kan vara sevärd. När jag hoppar ur bilden ser jag skylten att vi har hamnat vid en kyrka som är kulturminnesmärkt. Skylten med kulturminnesmärket gör mej genast mer entusiastisk.

Kyrkan är en medeltida träkyrka, troligen byggdes den på 1200-talet. Den är byggd precis som Ramundeboda kyrka i Laxå. Jag tror att byggstilen heter stavkyrka. Träbitarna utanpå ligger som i stavar ovanpå varandra. Jag har inte sett, vad jag vet, några fler kyrkor som är byggda så. 

Takmålningar i kyrkan

Takmålningar i kyrkan

Kyrkan är till vår stora glädje öppen och vi går så klart in och tittar. Det första som slår mej är att den är så färggrann. Taket är fullt av målningar, som sägs vara från 1700-talet. Annat som bör finnas i en kyrka som altartavla och predikstol är också jättefint. På väggen finns även ett fint krucifix. Kyrkan är verkligen helt fantastisk. 

Altartavlan i kyrkan

Predikstolen i kyrkan

Vi lämnar kyrkan och Janne går in i en dörr vid sidan om kyrkan där finns bland annat en gammal kyrkklocka. Jag studerar stavarna på kyrkans utsida. En man som jobbar för kyrkan frågar oss om vi hört guiden inne i kyrkan och vi svara att det har vi inte. 

Vi går in i kyrkan igen och mannen följer oss in och trycker igång den audiogudie som berättar om kyrkan. Vem som helst kan trycka igång guiden men vi hade inte upptäckt den möjligheten. Jag gillar att tekniken var så modern. Här en länk till Svenska kyrkans hemsida om kyrkan.

Krucifix på en av väggarna

Dörren vid sidan om kyrkan

Vi går nöjda ut från kyrkan och tillbaka till bilen. Kyrkan är verkligen sevärd och jag är glad att vi gjort den här omvägen. När bilen kör vidare fortsätter vi att köra lite omvägar innan vi kör mot Mariestad. Nu kör vi in i Töreboda centrum, där har jag heller aldrig varit.

Här fortsätter resan