Widdar Bar blir dagens stora upplevelse

Widdar Bar
Vi kom till Zürich igår efter att ha varit i Liechtenstein i två dagar. Igår gjorde vi gamla stan i Zürich och idag har vi varit ute med båt på Lake Zürich och åkte lite spårvagn för att se lite mer av staden och samtidigt skydda oss mot regn. Nu har vi hoppat av spårvagnen och är tillbaka i kvarter där vi varit tidigare.

Vi är ganska nära trappen upp till Lindenhofkullen, en plats som vi besökte igår. När vi gick här igår såg vi en uteservering som såg trevlig ut. Igår stannade vi inte men idag när vi är i samma kvarter bestämmer vi oss för att gå dit.

Regnet hänger i luften och har gjort det en stor del av dagen men vi tror fortfarande att vi ska sitta på uteserveringen. När vi närmar oss restaurangen regnar det rejält så vi går in på restaurangen istället för att sitta ute. Vi ber att få komma in och bara ta något att dricka. Vi blir hänvisade att gå nedför trappen och sen ta höger genom en dörr. Vi gör som vi blir tillsagda.

När vi öppnat dörren står jag alldeles hänförd. Vad är det jag upplever? Vad är det här för något? Framför oss har vi den mest fantastiska bar jag någonsin sett. Bakom bardisken finns hur många flaskor som helst. Hela väggen är full av flaskor och på hyllor högt upp i taket finns flaskor. Vi blir hänvisade ett bord och slår oss ner.

Widdar Bar

Jag hade nog tänkt mej att ta en öl men det här var inget ställe där du tar en öl. Vi får världens bästa service och det slutar med att vi beställer varit glas vin. Jag beställer ett glas rött med Tempranillo och jag tror Janne beställer något vitt, men jag minns inte mer än så när jag skriver. Till vår beställning får vi två små skålar fulla med olika slags nötter.

När vi sitter vid bordet så väljer vi att sitta på samma sida, bredvid varandra. Anledningen är att vi båda vill se den fantastiska bardisken. Jag har aldrig sett så många flaskor i en bar. Janne frågade och fick veta att det fanns cirka 1200 flaskor, varav 700 flaskor är olika whisky.

Whiskyhylla på Widdar Bar

Whiskyhyllan på Widdar Bar

Det fanns två menyer till vad som fanns att dricka från baren. En av de två menyerna innehöll bara whisky. När nötterna var slut kom det påfyllning utan att vi bett om det. Servicen var bara helt enorm och vi har aldrig upplevt  något liknande på en bar.

När vi senare på dagen googlade platsen fick vi en förklaring. Det regnade ute och vi gick in på en restaurang vi inte visste något om. Vi hade gått in på en stjärnkrog och den har inte bara en stjärna. Widdar Restaurant har två stjärnor i Michellin och Widdar Bar hör till restaurangen https://guide.michelin.com/en/zurich-region/zurich/restaurant/widder-restaurant

Vilken grej, det är helt otroligt att vi hamnade här av en ren tillfällighet. Tack för att det var en regnig dag i Zürich idag. Vi hade aldrig fått se denna fantastiska bar om det inte regnat. När vi lämnar baren så går vi ut den väg vi borde ha kommit in och inte via restaurangen som vi gjorde.

Två menyer med drycker

Ingången till baren

Om jag kommer tillbaka till Zürich en dag så kommer jag att besöka den här baren igen. Man säger väl att en stjärna så är det värt ett besök, två stjärnor är det värt en omväg och tre stjärnor är det värt en egen resa. Visst, jag gör gärna en omväg för att besöka Widdar Bar igen, mer än gärna.

Efter dagens stora upplevelse drar vi oss mot våra hemmakvarter. Vi är snart tillbaka på den sida av floden Limmat där vi har vårt hotell. Vi stannar till på en av alla barer under tak innan vi går hemåt en stund.

Kväll vid floden Limmat

Här tror vi att resan är slut

På kvällen äter vi pizza på Santa Lucia på turistgatan, fortsättningen på Niederdorfstrasse. På väg hem från Santa Lucia drar vi oss ner mot floden Limmat och sätter oss där en stund. Vår vistelse i Schweiz är slut nu och vi vill helt enkelt inte gå hem för då är semestern slut.

I morgon ska vi flyga hem till Arlanda igen, men det ska visa sej att så blir det inte...