Vi börjar dagen i Vaduz, Liechtenstein

Slottet på berget
Vi kom till Liechtenstein igår mot kvällningen. Vårt hotell ligger i Triesen, strax söder om huvudstaden Vaduz. Vi tog en promenad längs huvudgatan i Triesen och hittade restaurang Pedroni, en italiensk restaurang som vi gillade. Efter det gick vi tillbaka till hotellet.

Idag ska vi börja äventyret i Liechtenstein. Vi kliver på lokalbussen i Triesen och hoppar av bussen vid Vaduz Städtler som visade sej vara helt rätt. Man kan inte komma så mycket mer centralt.

Vi börjar med att gå till det lilla turisttåget som vi visste att det fanns. Vi hittar tåget men det är lite strul att köpa biljetter. Tjejen i biljettluckan väntar på ett större sällskap som hon inte vet hur många de är, vi måste vänta på sällskapet först.

Vi köper istället varsin stämpel i passet som visar att vi har varit i Liechtenstein. Tramsig men lite kul 6 €.

Vi får i alla fall ett klockslag att förhålla oss till så vi vet när vi ska gå tillbaka till biljettluckan. Vi har lite tid på oss så vi går till affärer mm som ligger strax bredvid "tågtorget". Här finns rådhuset, några restauranger och några souvenirbutiker. Vi går in i souvenirbutiken och köper något från Liechtenstein som vi kan hänga i julgranen, ett litet tåg.

Intill rådhuset och souvenirbutiken finns en större klockaffär. Det är som ett lyxigare varuhus som bara säljer klockor, alla kända märken finns där och har sin egen butik. Gillar man klockor är det säkert ett himmelrike. Nu är inte jag direkt intresserad av klockor men tycker ändå det är jätteintressant att se en butik som den här. Den dyraste klockan vi såg, en Rolex, kostade 60 000 €. Nej, den köpte vi inte.

Turisttåget i Vaduz

Rådhuset i Vaduz med skulpturer

Vi går vidare längs gatan och kommer fram till konstmuseet. Utanför museet finns en stor skulptur av den colombianske konstnären Fernando Botero. Det är inte många konstnärer jag kan men hans konst är speciell så man känner igen den. Det finns rätt gott om skulpturer i centrala Vaduz även av andra konstnärer än Botero.

Vi fortsätter på samma gata och kommer fram till Liechtenstein Center, Vaduz turistbyrå. Turistbyrån innehåller även en stor souvenirbutik och har man inte redan köpt stämplar till passet så finns det även här.

Jag framför rådhuset i Vaduz

Janne och landets flagga och Rolexreklam

Här i turistbyrån finns även vin att köpa, vin från Liechtenstein. Vi har ännu inte hunnit med att smaka viner från landet, men vi köper trots det ingen flaska. När vi lämnar turistbyrån är det dags att gå tillbaka till biljettluckan för att åter igen kolla om vi kan få biljetter till turisttåget.

Framme vid biljettluckan fortsätter strulet. Sällskapet som vi väntade på har kommit. Det finns några platser kvar på tåget och vi har ett större gäng framför oss som tjatar om biljetter men de är för många. Vi är bara två så "citronmannen" ska få köpa biljetter. Citronmannen är alltså Janne, enligt tjejen i biljettluckan. Tittar man noga på bilden ovan förstår man varför.

Konst av Fernando Botero

Regeringsbyggnaden i Vaduz

Sällskapet vi har väntat på är från Ukraina så vårt tåg får guidning på ett språk de förstår i högtalare som hörs i hela tåget. Det finns annars möjlighet att välja språk i egna hörlurar. Det finns till och med svenska att välja, men just på det här tåget överröstas vi av vad som förmodligen är ukrainska, men det gör inget. Det är roligt ändå att få se något utan att få veta allt.

En av de viktigare sevärdheterna i Vaduz är slottet. Här bor furstefamiljen. Slottet ser man uppe på berget alldeles ovanför de centrala delarna där vi befinner oss. Jag tror inte man kan besöka slottet men är osäker på det.

Katedral St. Florin

Konst i Vaduz

Tåget börjar med att åka norrut och vi åker strax förbi åkrar med vinrankor. Vi fortsätter mot universitetet och här finns lite finare områden med riktigt fina villor. Jag undrar mest hur det fungerar på vintern och om det kommer laviner nedfarande. Jag tror inte det var något som guiden i lurarna berättade.

Vi kör vidare över ett mindre vattendrag och fram till vad jag uppfattar som deras nationalarena. Kul att se att de har en egen nationalarena och jag tror att jag läst att landet har i alla fall något bra fotbollslag. Strax därefter kör tåget tillbaka mot centrum där vi åker förbi deras regeringsbyggnad mm.

Vinrankor i Vaduz

Viner från Liechtenstein

När vi lämnat tåget tar vi drickapaus på en restaurang med terrass och utsikt över allt det vi just sett. Sen går vi tillbaka till turistbyrån och fortsätter promenaden där vi slutade. Nu fortsätter vi fram till katedralen St. Florin. Vi tar ett varv runt kyrkan men tyvärr är kyrkan låst och går sen tillbaka mot centrum.

När vi fått koll på busshållplatser så ställer vi oss vid Vaduz Post och väntar. Vår plan är att äta lunch i Triesenberg. Triesenberg är en plats lite uppe i bergen och här finns i alla fall fyra restauranger. Vi kommer till Triesenberg men det blir inte som vi tänkt oss.