En oväntad utflykt med tåget till Winterthur

Ett hus vid Neumarktsplatz
Vi befinner oss i Zürich och skulle ha rest hem idag med SAS. Först skulle vi ha rest hem klockan 10:30, men fick veta att flighten var inställd och ny tid blev 16:40.

En stund senare får vi veta att även den flighten är inställd. Vi har nu fått veta att den flight som vi ska hem med blir först på tisdag klockan 07:00 (idag är det söndag).

Vi är inte glad för den hemresan men försöker nu ändå göra det bästa av situationen. Vi befinner oss trots allt i Schweiz.

Vi har checkat in på hotell Radison Blu på Kloten, flygplatsen här i Zürich. Det tar bara 10 minuter med tåget att komma tillbaka till Zürich centrum, men där har vi redan varit så nu försöker vi hitta nya platser att resa till med tåget.

Vi har studerat tågtabeller och hittat staden Winterthur, så vi åker dit utan att veta någonting. Halva dagen har redan försvunnit på grund av strul med flyget. Vi väljer Winterthur för att den ligger närmast Zürich och det är rimligt att hinna dit och tillbaka några timmar på eftermiddagen.

Sushi till lunch på Negishi
Winterthur city

Klockan har precis passerat 15:00 när vi kommer fram till Winterthur. Vi har fortfarande inte ätit lunch så vi letar reda på en plats där vi kan äta. Vi går förbi några ställen som vi dissar av olika skäl, men vi hittar snart ett sushiställe.

Negishi Sushi verkade vara en kedja för vi ser det på fler ställen senare. Vi började med att beställa varsin riktigt stor öl för det tyckte vi att vi var värda efter den stökiga dag som det blivit. Vet inte vad som hände men jag hade nog inte huvudet med mej riktigt när jag beställde. Det blev massor av sushi att dela på två till en kostnad över 700 kronor, exklusive öl. Allt var i alla fall jättegott.

Efter lunchen promenerade vi runt en stund i staden. Vi hittade vad som förmodligen är stadens centrum och där pågick någon typ matfestival, troligen asiatisk. Ett långbord var uppdukat mitt på ett torg och längs långbordet fanns matstånd. Längs långbordet var de flesta av asiatiskt ursprung. Det såg jättetrevligt ut men vi hade just ätit så vi går bara vidare.

Festival vid Neumarktsplatz

Festival vid Neumarksplatz i Winterthur

Vi hamnar istället på ett annat trevligt ställe med uteservering. Baren eller restaurangen heter Fahrenheit och ligger i hörnet av en byggnad med en liten grön utomhusplats vid sidan om huset. Själva valde vi att sitta vid runda cafébord ute på den asfalterade gågatan. Vi blir sittande här med i alla fall två enheter för vi sitter bra här. Här tog jag märkligt nog inga foton.

Jag hade sett på kartan att det finns ett konstmuseum så det sökte vi upp innan vi gick tillbaka till tåget. Det är söndag och inte öppet men det hade jag heller inte räknat med.

Winterthur är nog egentligen en mycket trevligare stad än vad vi hann upptäcka. Ser man på kartan finns det massor av restauranger och barer men vi gick inte fullt så långt att vi kunde upptäcka dem.

Konstmuseum i Winterthur
Restaurang alldeles vid tågstationen

Vi var i staden lite mer än tre timmar och hann ändå med en hel del och förutom konstmuseum hade vi nog fokus på barer. Sista enheten tog vi på restaurangen alldeles framför tågstationen. Vi hade bestämt oss för att ta ett tåg tillbaka strax före halv sju. Vi kom med det tåget vi hade bestämt.

När vi kommer tillbaka till Kloten, flygplatsen och all shopping och alla restauranger äter vi indisk mat på ett snabbställe, köper några strumpor till kommande dagar och tar med oss ytterligare någon öl till rummet. Dagen har varit trevlig utan större upptäckter och trots den kaotiska starten.

Nu vill vi bara koppla av och försöka göra morgondagen till en bra dag. Det ska visa sej att morgondagen blir fantastisk.