År 1999 - Barbados, Grenada, Malaysia, Italien, Israel, Egypten och Jordanien

Jag i en romshop på Barbados

Första resan 1999 går till Barbados. Janne är på jobbresa i Luleå när jag går in på Apollos kontor på Götgatan i Stockholm och betalar resan till Barbados. Man gjorde så på den tiden, gick in på kontoret och betalade. Det intressanta i saken är att i Luleå var det - 42 grader Celcius. Det kallaste Janne upplevt. Själv har jag nog inte upplevt kallare än runt - 30 grader, men jag är osäker på det.

Barbados
Vi reste till Barbados med Apollo i februari. När vi reste hade Janne feber och mådde inget vidare så starten på resan blev inte den bästa. Han blev bättre efter några dagar. Vi följde med på en organiserad tur runt Barbados och tittade bland annat på sockerplantage. Vi fick berättat för oss om slavar som tvingades stå i solen utan skydd och jobba. Hemskt!

En annan dag var vi med på Apollos katamaran en hel dag. Det var en utflykt vi gillade och man fick hoppa i havet mellan varven och snorkla. 

Jag på Barbados

Grand Anse på Grenada

På Barbados drack vi rompunch och Banks öl. Dryckerna intogs så klart ibland på hotellets balkong och där fanns en sak som fascinerade. Ett visst klockslag (runt 17 på kvällen) kom Concord flygande för att den skulle landa. Man ville inte gärna missa att se den och man hörde ljudet på långt håll. Var man ute hörde man turister skrika "it´s coming" som om Alien var på väg.

Det var dyrt på Barbados och de pengar vi hade räckte inte till allt vi ville göra. På den tiden fanns inga kreditkort, i alla fall hade inte vi några. Vi valde istället att göra en resa på egen hand. Vi valde att flyga till Grenada några dagar. 

Carib på Grand Anse

Saint George - huvudstaden på Grenada

Grenada
På Grenada var det billigare men vi roade oss mest på stranden Grand Anse, strax söder om huvudstaden Saint George. Här såg vi stora kryssningsfartyg lägga till och vi köpte (av en dam på stranden) den starkaste rompunchen någonsin. Romen var illröd och jag vägrade dricka den. Janne drack glatt. 

En av kvällarna tog vi taxi in till huvudstaden för att äta middag och en annan kväll åt vi middag på något lite finare ställe uppe i bergen, Mama Suger. 

Vi hade bokat en djungelvandring men vi avbokade den när jag insåg att det kan finnas ormar i djungeln. Löjligt kanske tycker jag idag med lite mer erfarenhet. 

Petronas Tower - då världens högsta

På Tioman Island finns gott om varaner

Malaysia igen

På sommaren reser vi tillbaka till Malaysia igen. Vi börjar i Kuala Lumpur och ser dåtidens högsta byggnad Petronas Tower. Åker sen vidare till Tioman Island där vi varit tidigare. Varaner fanns det gott om fortfarande, annars är det sol och bad som gäller. 

Vi gillade Tioman och pratar ibland om att åka tillbaka dit. Malaysia har en speciell plats i mitt hjärta eftersom det var första landet vi besökte lite längre bort i Asien. Långt innan vi besökt Thailand. 

Jag på Tioman Island

Vi bodde fint på Berjaya, Tioman Island

På Tioman Island tog Janne sitt dykarcertifikat, som han hade glädje av många år. De sista dagarna på Tioman bodde vi på Berjaya Resortet för att lyxa lite. Resan avslutades i Kuala Lumpur igen. 

Italien - Piemonte, en vinresa på hösten
I slutet av augusti reste vi till Italien. Vi flög till Milano och hyrde bil körde till La Morra och Barolo. Syftet med resan var att äta och dricka gott. Baroloviner var det vi drack och än idag kan jag inse att det är något speciellt med dessa viner. Det är bra kvalitet och gott! I Barolo har jag ätit mitt livs godaste Tiramisu, den var gudomlig. 

På en av dagsutflykterna med bilen stannar vi på en vingård. Där lyckas vi "prata" med far och son över en timme utan att ha ett gemensamt språk och ändå förstå varandra. Riktigt häftigt! Gott vin fick vi smaka också (väldigt lite för vi hade bilen). Så klart köpte vi med oss vin från gården för att dricka senare. En av flaskorna drack jag upp ensam något år senare till ugnspannkaka, något jag fått höra  några gånger. Gott var det!

På berget ligger La Morra

Janne i Lago Maggiore

Sen kör vi vidare till Acqui Terme och bodde mitt i staden på något gammalt hotell som sett bättre dagar. Vi avslutar i staden Stresa för att ha nära till flygplatsen igen. Vi gillade Stresa och det var så fint där med sjön Lago Maggiore och Alperna i bakgrunden. Idag är jag mest förvånad över att vi inte åkte till Milano när det ändå var Milanos flygplats vi skulle till (Malpensa).

Israel - Kairo - Jordanien
I slutet av november reste vi till Eilat i Israel, med charter. Därifrån gjorde vi en organiserad utflykt till Kairo för att se pyramider och Egyptiska museet. När vi var tillbaka i Eilat hade vi bokat ännu en utflykt. Den här gången till Jordanien för att se Petratemplet. 

Både pyramiderna i Giza och Petra är fascinerande. Petra är så mycket mer än den  kända vyn med templet på bilden nedan. Det är en enorm utgrävning som skulle ta dagar att se om man tittar på allt.

Jag i Giza bland pyramider

Petra - ett tempel av sandsten

Under veckorna vi var i Eilat så dök Janne vid tre tillfällen. Det var så enkelt att dyka där eftersom han gick i från stranden eller från någon närbelägen brygga. Det gjorde att han heller inte var borta så länge.

Inser när jag skrivit klart den här sidan att vi måste ha haft ett fantastiskt år. Om fem månader, maj 2000, kommer vi att åka till Seychellerna, men det kommer i nästa inlägg om våra resor genom åren.

Våra resor år 2000