Ökensafari II - UNESCO världsarv The Lost City of Ubar

The Lost City of Ubar
Vi är på semester i Oman och vårt hotell ligger nära staden Salalah. Just idag är vi på ökensafari och har hittills under dagen besökt Wadi Dawkah. Wadi Dawkah är en av de platser som tillhör The Land of Frankinsence, ett UNESCO världsarv. 

Efter att ha sett Wadi Dawkah fortsätter bilen, en Toyota Land Cruiser, att köra till nästa sevärdhet. Vi lämnar civilisationen bakom oss och kör rakt ut i öknen. Vi har kört i mer än en timme och befinner oss nästan 18 mil norr om Salalah när vi kommer fram till The Lost City of Ubar.

The Lost City of Ubar är även det en av de platser som ingår i världsarvet The Land of Frankinsence. The Land of Frankinsence handlar om handeln med rökelse som skedde här i området för flera tusen år sedan och den pågick i flera hundra år. 

Här finns utgrävningar och jag tror mej minnas att guiden sa att man hittade platsen 1992. Arkeologer har bland annat studerat antika kartor och på så sätt hittat karavanvägar som lett till The Lost City of Ubar. Jag har försökt googla men får inte så mycket mer klarhet. Jag vet därför inte så mycket mer men man har vad jag förstått transporterat rökelse härifrån till hamnarna i Al-Baleed och Khor Rori. Två andra platser som också ingår i världsarvet.

The Lost City of Ubar

The Lost City of Ubar

The Lost City of Ubar

The Lost City of Ubar

Bland utgrävningarna finns ett gammalt hus, någon mur och ett stort slukhål. Jag överlåter bilderna till att berätta hur det ser ut på platsen. Vi går runt området på cirka 20 minuter. 

Jag är inte rätt person att berätta om det fantastiska som troligen skett här. Det är i vilket fall som helst en intressant plats och det mest för att den ligger mitt ute i öknen och att typ arkeologer har letat efter den försvunna staden. Här läser man mer på UNESCOs egen sida  

The Lost City of Ubar

The Lost City of Ubar


När vi kör vidare fortsätter vi ännu längre in i öknen. På skyltarna längs vägen förstår jag att vi är på väg till sanddynerna. Det stoppet kommer att bli ett spännande äventyr.

Här fortsätter resan