En kväll på femstjärniga Hyatt Regency Oryx

Paella till lunch
Vi är egentligen på väg till Salalah i Oman men missade anslutningsflyget när vi skulle byta flyg i Doha. Nästa flyg går exakt ett dygn senare. Vi flyger med Finnair/Qatar Airways och de betalar hotellet, frukost, lunch och middag samt transfer tillbaka till flygplatsen i natt.

Hotellet där vi blir inbokade är Hyatt Regency Oryx, ett femstjärnigt hotell ganska nära flygplatsen. Vi är riktigt nöjda med hur det har blivit.

Vi hade bokat flyg till Doha redan våren 2020, men den resan blev inställd på grund av Covid-19. Eftersom vi redan läst på om staden blev det enkelt att fördriva ett dygn i Doha.

Eftersom hop-on-hop-off bussen inte går under Ramadan har vi åkt runt med en egen privatchaufför som erbjöd sej att köra oss runt. Han plockade upp oss vid Souq Waqif och körde oss till en utsiktsplatsvid Cornichen och sen fram till platsen för alla höghusen, vidare till Katara Culture Village och slutligen The Pearl. Jag är så nöjd att vi nappade på erbjudandet.

När vi är klara kör han oss fram till hotellet. Vi kom till hotellet i morse klockan fem och har inte sovit många timmar så vi är rätt trötta. Vi har sett vad vi vill se av Doha så resten av kvällen är vi på hotellet.

Delar av middagsbuffén

Ute på stan finns inga restauranger som är öppna just nu på grund av Ramadan, men tillbaka på hotellet sätter vi oss i restaurangen och äter lunch. Janne beställer paella med skaldjur och jag beställer paella med kyckling. Som tillbehör till våra paellor kommer typ grillat bröd och en hel vitlök som man delat på mitten som vilken frukt som helst. Så mycket vitlök var det och vi har aldrig sett att vitlök serveras på det sättet.

Efter lunchen lägger vi oss en stund vid poolen utan att byta om till badkläder. Det är lite småmulet och lite småkallt på grund av blåst så att bada känns inte så viktigt. Vi har som vi brukar badkläderna i handbagaget så det hade varit möjligt.

Senare på kvällen äter vi buffén som serveras i en restaurang alldeles bredvid poolen. Tror det kan ha varit den allra bästa buffé jag någonsin har ätit. Låt oss säga att det är som en libanesisk buffé men nu är vi i Qatar, kanske är maten ungefär den samma i länderna. På buffén finns så mycket goda saker, både kalla rätter och varma rätter. Jag som normalt inte äter en massa sötsaker snöar in på alla fina desserter. Det finns så mycket gott att välja.

Som kuriosa kan nämnas att det serverades ingen alkohol på hotellet under Ramadan. Vi hade kunnat få alkohol som roomservice om vi hade velat. Vi vill inte ha något till rummet utan skrattar istället åt att resan ännu så länge har utvecklats till att bli rena hälsoresan. Vi har gått runt 13 000 steg idag och inte en droppe alkohol trots semester.

Minne från fotbolls-VM

Konstverk på flygplatsen

Efter middagen börjar vår vistelse här i Doha ta slut. Klockan 21:30 kommer bilen som ska ta oss tillbaka Hamad Internation Airport och hämtar oss. I natt klockan 00:50, ett dygn försenade, ska vi sitta på ett flyg med Qatar Airways som ska ta oss till Salalah i Oman.