Sightseeing i Salalah I - Ain Razat

Jag vid Ain Razat
Vi befinner oss i Oman nära staden Salalah. Idag ska vi göra en utflykt igen för att se lite av staden Salalah och några sevärdheter runt staden.  

Bilen som vi ska åka med plockar upp oss klockan 09.00. Vi vet redan innan bilen kommer att det är samma chaufför som körde runt oss för två dagar sedan som ska köra oss runt idag. Eftersom vi gillade chauffören uppskattar vi jättemycket att vi får samma chaufför igen.

När vi åkte ut i öknen för två dagar sedan var jag klädd i ett par shorts som räckte till knäna och en t-shirt. Det var helt ok klädsel när vi besökte öknen (hade mer täckande kläder i en väska). Till idag har chauffören bett mej att klä mej i något som täcker knän och axlar. 

Han har sagt det av välmening, för han själv är lite osäker men han tror att en av platserna vi ska besöka idag kommer att kräva det. När bilen kör fram börjar jag därför med att visa upp mej för att höra att jag klätt mej ok. Jag får hans bekräftelse på att det är ok. Idag har jag en längre kjol, t-shirt och jumpaskor. 

Vi kör iväg och nästan direkt efter att vi lämnat hotellområdet kryllar vägarna med kameler igen. Vi ber honom stanna för att vi vill fotografera. Det är inget ovanligt att det står en massa kameler längs vägarna och till och med på vägarna. 

Jag i grottan

Vattnet vid Ain Razat

När vi har kör cirka 20-25 minuter är vi framme vid dagens första stopp, Ain Razat. Vid Ain Razat ser man sötvatten rinna ner från bergen och samlas in ett vattendrag. I vattendragen finns det massor av små fiskar. Det är en ganska fin plats och lite rogivande med det porlande vattnet. 

Vi går en kort promenad längs det rinnande vattnet och kommer fram till en liten bro. Den lilla bron tar oss över vattendraget och fram till trappan. En bit upp i bergen ovanför trappan finns en jättestor grotta, Khadr Afrar Cave. 

Vi går så klart uppför trappen och in i grottan för att titta. Från grottan har man fin utsikt över området och här finns en bänk man kan vila på en stund. Själva grottan är ett stort hål men vad jag kan se leder det ingenstans så vi går neråt igen på samma trappa som vi har gått upp.

Janne vid Ain Razat

En av alla kameler längs vägen

Vi har fått veta av vår chaufför och guide att det här är en plats dit lokalbefolkningen gärna åker. Alldeles bredvid vattendrag och grotta finns även en park som verkar tillhöra området men vi tittar aldrig på parken. 

När vi är tillbaka nere från grottan står bilen där. Lätt oroad tar jag mej fram till bilen. Nu är det inte kameler utan ett helt gäng med kor som går längs gatan. Korna bryr sej så klart inte om mej så jag kommer säkert in i bilen. Nu ska vi köra vidare in till själva staden och bland annat titta på en stor moské.

Här fortsätter resan