Cyklar, fåglar och delfiner - En dag i Salalah

Utmärkt bänk för att se delfiner
Vi befinner oss i Oman. Vi bor på Fanar Hotel and Residence strax utanför staden Salalah. Vi ska vara här en vecka och den veckan börjar ta slut. 

Vi har redan gjort två jättebra utflykter från hotellet så idag har vi bestämt oss för att bara vara på hotellet. Det visar sej att det ska bli en rätt händelserik dag ändå.

Efter frukost lägger vi beslag på två solstolar vid poolen. Hotellet har två likadana pooler bredvid varandra, mellan poolerna går gångvägen fram till poolbaren eller ut i parken om det är dit man vill. 

Jag tar min mobil och börjar gå runt. Så här sista dagarna brukar jag alltid gå runt och fotografera det jag vet att jag inte fotograferat tidigare i veckan. Vi går ner på vår närmaste strand, Janne badar och jag roar mej med att fotografera krabborna längs stenarna och muren där stranden tar slut. 

Krabba

En av alla fåglar

De största krabborna är närmare en decimeter i diameter stora. Jag har sett större så jag är inte så imponerad, men det är bara kul att de finns där. Tyvärr springer de flesta in under stenar när jag kommer nära så några toppenfina bilder blir det inte.

Jag badar väl också en stund, sen går vi till parken som tillhör hotellet. Här finns en plats med information om fåglar och en liten damm för fåglar. De fåglar vi sett i dammen under veckan är väl i stort sätt bara ankor, flera stycken. 

En häger vid lagunen

Fåglar i Salalah
 
Fåglar finns det ändå gott om här i Salalah. Vi har sett flera intressanta fåglar men vi har inte lyckats identifiera dem. Fåglar sitter normalt inte och väntar tills jag har tittat klart. Vi studerar skylten med fåglar som finns vid fågeldammen. Vi har har sett vita flamingos på utflykten igår och vi vet att vi har sett "Yellow wegtail". Den är lätt att känna igen för den liknar en gråsparv fast den är gul.

Strax före lunch bestämmer vi oss för att hyra cyklar. Vi cyklar mot Ocean Beach och ut på piren. Ute på piren vet vi att man kan se delfiner, men just nu ser vi inga. Vi lämnar piren och nu måste jag bara stanna för att fotografera Ocean beach. Jag tycker stranden är så fin. 

På väg ut på piren

Våra hyrcyklar

Vi cyklar tillbaka mot hotellbyggnaden och ut från hotellområdet. Vi cyklar runt lagunen för att se om vi kan upptäcka något. Det mest spännande vi ser är en häger och några fiskar i havet, i övrigt inget särskilt. Vi cyklar tillbaka till Ocean beach och äter lunch på Breakers, som ingår i vår all-Inclusive.

Det har gått fort att upptäcka området på cykel och vi har ingen mer plan vart vi ska cykla. Vi bestämmer oss för att cykla ut på piren igen, så det gör vi. Den här gången stannar vi verkligen och tar oss tid att se eventuella delfiner. Och delfiner ser vi hur många som helst. Vi ser ryggfenor på säkert femtio delfiner (eller samma tio delfiner på flera platser). 

Ocean Beach

Vårt hotell på andra sidan Lagunen

Efter tre timmar med cykel lämnar vi tillbaka cyklarna och lägger oss på våra solstolar vid poolen igen. 

Middag äter vi på Aubergine, en av de all-Inclusive-restauranger vi inte ätit på tidigare. Här blev vi serverade tre rätter istället för de bufféer vi ätit på de övriga restaurangerna. Bufféerna här är fantastiska så kanske var kvällen middag den som var minst bra den här veckan. Det speciella med Aubergine var väl annars att härifrån ser vi solen gå ner. 

Middag på Aubergine

Solnedgången från Aubergine

Nu är även den här dagen slut och det blev en jättetrevlig dag. Det jag kommer att minnas av dagen är troligen cykelturen ut på piren och alla delfiner. Nu har vi bara en enda dag kvar här i Oman. Vi kommer att vara på hotellområdet hela dagen och det ska bli en dag då vi har semester. Vi ska ligga vid poolen hela dagen, tror vi i alla fall.

Här fortsätter resan