Fanar Hotel and Residence - Vår sista dag i Oman

Vårt hotell i bakgrunden
och närmaste strand
Vi befinner oss i Oman på semester. Vi bor på Fanar Hotel and Residence, strax utanför staden Salalah. Ett fint hotell som ligger vid havet och alldeles intill en liten uppbyggd lagun.

Vi har haft en fantastisk vecka här och nu har vi kommit till sista dagen. I natt ska vi resa hem till Sverige igen.

Idag slår vi oss ner vid poolen för idag ska vi inte göra något annat än att vara på hotellområdet hela dagen. Hotellområdet är stort men vi håller oss i den delen där vi varit största delen av veckan.

Det finns tre stränder som tillhör området. Den absolut finaste stranden är Ocean Beach. Ocean Beach är en enormt stor strand och den strand som ligger längst bort från hotellbyggnaden. Stranden ligger utanför de skyddande pirer som finns vilket gör att det kan bli höga vågor. Här började vi första dagen med vårt första dopp. Bilder på Ocean Beach finns på flera andra inlägg så i det här inlägget har jag prioriterat de två andra stränderna på området.

Vägen till restaurangen
i hotellbyggnaden

Vägen till Ocean Beach
och Sports Beach

Ocean Beach ligger bortom piren från hotellbyggnaden sett. Går man på andra sidan om piren så ligger Sports Beach, skyddad från havets största vågor. Här finns passande nog diverse utrustning för vattensporter. Här har vi badat en förmiddag.

Den tredje stranden är den som ligger närmast hotellbyggnaden (minns inte vad den heter). Den stranden är ännu mer skyddad från havets vågor av pirer. Alla tre stränderna är jättebra fast på helt olika sätt. Har man barn är stranden närmast hotellbyggnaden utan tvekan den bästa och det fanns en hel del, många riktigt små, barn som bodde på hotellet.

Sports Beach

Hotellets pool eller pooler

Sen finns så klart poolen eller poolerna också. Det är definitivt två pooler, men sen är varje pool uppdelad i olika sektioner så många pooler blir det, även barnpooler.

I förra inlägget skrev jag om en fågeldamm som finns på området. Det finns en skylt med information om de fåglar man kan se i Salalah, men just här vid dammen har vi mest sett ankor. Jag går även idag fram till fågeldammen. Idag tar jag ett foto på dammen, eftersom jag tydligen missade det igår. Det är bara ankor här idag också.

Fågeldammen

Vårt hotell och skylt vid lagunen

Vi har all-Inclusive så lunchen äter vi i hotellbyggnaden. Lunchen serveras mellan vissa tider och just idag äter vi så sent det är möjligt, för att kunna välja ett bord utomhus. Breakers vid Ocean Beach är annars den restaurang jag har gillat bäst till lunch. Vi har förvånande nog aldrig varit på Breakers på kvällen.

Efter lunchen hänger vi vid poolen tills hela poolområdet skuggas av hotellbyggnaden. Troligen är det någon som har tänkt för skuggan över poolområdet kommer strax före fem. Poolbaren har sol hela dagen och efter klockan fem lyser solen fortfarande fint över poolbaren. Där kan man sitta fint i solen en stund till.

Poolbaren före middagen

På väg tillbaka till poolbaren
efter middagen

Just idag struntar vi i baren strax efter fem och går vi hem och gör oss klara för avfärd mot Sverige. Någon timme senare, när vi och största delen av packningen är klar, går vi ut igen. Nu sätter vi oss i poolbaren och dricker gin & tonic, en dryck som även jag upptäckt på den här resan. Lite senare blir det dags för vår sista All-Inclusive-middag på den här resan.

Efter middagen går vi tillbaka till poolbaren igen men i kväll lämnar vi baren tidigt. Vi måste packa klart det sista och sen sova lite. Vi ska bli hämtade i natt klockan 02. Vårt flyg hem ska lyfta klockan 05 tidigt i morgon.

Den här resan kan ha varit en av våra bättre resor. Så mycket jag har lärt mej och så mycket jag tycker att jag har upplevt. Jag får återkomma om det i ett annat inlägg.