Mer Kafka sista dagen i Prag

Franz Kafka Rotating Head
Vi befinner oss i Prag och har varit här några dagar nu. Tidigare idag har vi varit uppe och tittat på Petrinikullen. Vi har även sett sumpråttor i floden Moldau och ätit en tjeckisk lunch, på en restaurang nära vårt nästa mål för dagens sightseeing.  

Vårt nästa mål är Franz Kafka Rotating Head. Det roterande huvudet är ett, enligt mej, coolt monument föreställande Franz Kafka. Franz Kafka var författare och föddes i Prag år 1883. Det finns mycket i Prag som påminner oss om Franz Kafka. Här finns bland annat ett museum och flera statyer som har något med honom att göra. 

Vi går igenom en liten galleria som kanske var större än det vi såg. När vi gått igenom gallerian kommer vi ut på ett litet torg och där står den, monumentet med det roterande huvudet. Huvudet är stort, flera meter högt och flera meter brett. Jag försöker förstå om det verkligen roterar. Det roterar förmodligen men så långsamt att man uppfattar det på den korta stund vi är på platsen. Roligt ändå att ha sett huvudet, som för mej var en av de viktigare sakerna jag ville göra i Prag.

Nästa stopp är av en mer privat karaktär. Oscar har varit i Prag med sin musikskolklass och haft konsert. De har varit i St. Nicolauskyrkan som vi besökt första kvällen och nu besöker vi St Martin in the Wall Church. Vi går ett varv runt kyrkan och den verkar vara stängd. Vi har tur ändå att några befinner sej inne i kyrkan så när dörren just då öppnar sej får vi gå in och titta. Inget speciellt med kyrkan men den var liten och rätt fin.

St Martin in the Wall Church

Kyrkan invändigt

När vi lämnar Franz Kafka är nästa viktiga sak för dagen att vi ska hitta Na Příkopě 23. Anledningen är att vi ska på utflykt i morgon och utflyktsbussen startar där. Na Příkopě visar sej vara namnet på en stor shoppinggata, till stora delar en gågata. Längs vägen passerar vi en plats som jag blir glad att se.

På det stora torget, Wenceslas Square, framför Nationalmuseum känner jag igen mej. Här har jag varit 1993, förra gången jag var i Prag. Jag har ätit på McDonalds´ som finns här och det vet jag att även Oscar gjorde det när han var här, 2017. Kul!

Na Příkopě - shoppinggata

Wenceslas Square

Vi fortsätter på Na Příkopě och gågatan övergår till att bli en gata för bilar. På nummer 23 finns en utflyktskiosk och därifrån ska vår buss gå i morgon. Bra, nu drar vi oss hemåt igen och det tar max tio minuter att gå hem.

På hemvägen passerar vi ett torn som varit en stadsport till Prag för många år sedan. För övrigt ett torn som jag vet att jag såg även 1993, men då var det täckt med byggnadsställningar. Den gången, några år efter att muren föll, var det byggnadsställningar på många hus.

En gammal stadsport
Middag på en irländsk pub

På kvällen äter vi middag på ännu en av hotellets närbelägna pubar. Bara två minuter från hotellet finns en irländsk pub där vi inte varit. Efter middagen tar vi det lugnt på hotellet för i morgon ska vi på dagsutflykt till Český Krumlov, en stad på UNESCOS:s världsarvslista.

Här fortsätter resan