Dagsutflykt till Český Krumlov del 1

Český Krumlov från utsiktsplatsen
Vi befinner oss i Prag, en stad där jag har varit tidigare. Janne har aldrig varit i Prag och heller inte i Tjeckien så att vi rest hit är mest för hans skull. För att även jag ska vara nöjd med resan ingår dagens utflykt i planen. 

Vi har bokat en dagsutflykt till Český Krumlov. Český Krumlov är en liten stad med cirka 13000 invånare. Staden ligger cirka 18 mil söder om Prag och inte särskilt långt från gränsen till Österrike. Staden Český Krumlovs historiska centrum och slottet finns med på UNESCO:s världsarvslista sedan 1992. Det ser ut att vara en fin stad när jag ser bilder. 

Den utflykt vi har bokat startar vid Na Příkopě 23 (på en större shoppinggata i Prag) klockan 08:45. Vi åker i en liten minibuss och just idag är det bara tre sällskap. Bussen kör iväg och cirka två timmar senare parkerar bussen i närheten av slottet i Český Krumlov.

Český Krumlov från utsiktsplatsen

Janne och jag vid utsiktsplatsen

Vi har en guide med oss som vi följer. Hon börjar med att visa oss torget där vi ska samlas när det är dags att åka hem. Den guidade promenaden börjar sen med att hon tar oss till en utsiktsplats där vi kan se hela staden lite lätt uppifrån. Det börjar bra, staden är precis så fin som jag har sett på bilder. Staden med de små husen ser ut som en liten sagovärld. 

Slottsområdet tar upp en stor del av staden och syns till vänster på alla utsiktsbilderna.

Målade fönster på slottet

Väggarna är målade

Sen går vi till slottet men vi går inte in i slottet utan vi ser det utifrån. Man kan säkert gå in på egen hand någonstans men det ingick inte i vår utflykt. Slottet är häftigt ändå även utifrån. Guiden berättar bland annat om fönster, att man inte byggde fönster överallt utan man målade fönster på utsidan av huset. 

Tornet tillhör slottet

Delar av slottet på en innergård

Flera delar av slottet har man målat väggarna och det är rätt häftigt målat. Jag kan inte förklara det på något bättre sätt än att visa bilder. Vi tittar på flera olika byggnader och kommer snart ut på ett torg. Här finns en byggnad som ser ut att vara en kyrka, men det är bara ett torn som tillhör slottet. 

Slottsområdet slutar med att vi går igenom en port. Utanför porten har man fixat något som kan liknas vid en vallgrav. I den vallgraven finns idag en björn. Jag såg björnen men jag vägrar att fotografera den. Jag förstår inte vad den gör där. När gruppen åter igen är samlad utanför slottsporten, efter toalettbesök, så har vi kommit till den vanliga staden. 

Även tornet häftigt målat

Sista porten i slottsområdet

Vi går tillsammans lite genom staden och blir visade några restauranger och lite annat små och gott. Staden är inte stor så snart är vi tillbaka på torget där vi ska samlas för hemfärd klockan 16:00. Nu får vi fortsätta vår sightseeing på egen hand. Vi har ungefär tre timmar kvar i staden.

Här fortsätter resan