Mer sightseeing vid Prags slottsområde

St Georges Basilika
Vi befinner oss i Prag och har börjat dagen med att åka till Pragborgen. Här har vi tittat på Vituskatedralen som absolut var sevärd. Nu fortsätter vår sightseeing uppe vid Pragborgen. 

Uppe vid slottet och Pragborgen finns åtminstone tre kyrkor. Vi har ju redan tittat på Vituskatedralen och nu fortsätter vi med den äldsta av kyrkorna. Den äldsta kyrkan på området är St. Georges Basilika och den sägs vara från 900-talet. Jag har inget att säga om kyrkan förutom att jag konstaterade att den är gammal och det är väl det som är det viktiga med kyrkan, antar jag. 

Ett namn att lägga på minnet är St. Ludmilla. Hon förekommer både i Vituskatedralen och här i den gamla kyrkan. Hon levde på 800 - 900 talet och är helgonförklarad. Hon anses vara viktig för den ortodoxa tron och förmodligen mycket viktigare än vad jag förstår.

Utanför St. George Basilika finns några stånd med försäljning av diverse saker en turist kan vilja ha. Vi passerar försäljningen lite snabbt och går vidare till The Golden Lane. 

The Golden Lane är en fin liten gata med fina små hus och i vartenda hus finns en liten souvenirbutik. Historiskt har de små husen varit bostäder för de som tjänat slottet. 

St Geoges Basilika

St. Ludmilla inne i basilikan

Gatan är pittoresk och fin men kanske alldeles för turistig idag. Vi säger hela tiden att vi är glada att vi rest till Prag mitt i vintern. Sen kan det vara så att många är lediga på grund av den ortodoxa helgen, men det vet vi inget om.

Vi går i alla fall in i ett av husen och följer strömmen av turister. När vi ska gå upp ytterligare en trappa till något tortyrmuseum bara vägrar jag. Jag får panik (överdrivet) av att forslas runt i en fålla bland turister. Jag vill kunna gå min egen väg så jag väljer att gå ut. Janne fortsätter.

Finaste lilla huset längs Golden Lane

The Golden Lane

Vi följer Golden Line och kommer så småningom till en utgång. Utanför är det bara att välja om man ska gå uppåt eller nedåt. Eftersom vi anser att vi är klara med slottsområdet och vill dra oss ner mot staden igen så väljer vi att gå nedåt.

Precis där slottsområdet tar slut ligger lämpligt nog (för oss) en av de tjeckiska vingårdarna.  Det är St. Wencesla Vineyard som finns här. Eftersom vi fortfarande inte har druckit något vin från Tjeckien passar det oss alldeles utmärkt att slå oss ner här. 

Gällande vingårdens namn Wencesla, är det samma namn som ett barnbarn till St. Ludmilla, även han helgonförklarad. Jag gissar att det har ett samband och att Wencesla någon gång under sitt liv bott på slottet.  

Skål med tjeckiskt vin

Utsikten över Prag från vingården

Vi köper varsitt glas vin och slår oss ner på en av bänkarna. Här sitter vi jättebra och har fin utsikt över staden. När glaset är slut drar vi oss ner mot staden på riktigt. Vi ska bland annat titta till Lennon Wall och sen gå över Karlsbron. 

Här fortsätter resan