Ännu en solnedgång i Mariestad

Solnedgång vid Mariestads hamn
Vi har kommit till Mariestad idag. Janne är född och uppvuxen i Mariestad så vi åker dit med jämna mellanrum. Det är inte helt ovanligt att vi hamnar nere vid hamnen mot kvällningen. 

Det är heller inte ovanligt att jag lyckats ta fina vid solnedgången när vi har suttit vid hamnen. Här ser man solen gå ner i Vänern.

Janne har åkt till sin mamma och jag är ensam kvar på hotellet. Anledningen är att jag är förkyld och jag vill inte smitta ner hans mamma. Jag har följt med bara för att få lite miljöombyte, mer förkyld än så är jag inte och Covid-19 har vi ju lämnat bakom oss.  

Jag tar istället en kortare promenad till småbåtshamnen. Jag går hela tiden längs vattnet och tiden är ungefär då solen ska till att gå ner. Jag tar massor av bilder på solnedgången i syfte att åter igen fånga den ultimata bilden på en solnedgång. 

När jag kommer tillbaka in till de mer centrala delarna av staden går jag runt lite i hopp om att hitta någon ny spännande plats där jag kan ta en öl. Det är trots allt fredag. Jag har ingen större lycka på den fronten. Det finns säkert tio restauranger där jag skulle kunna få en öl men jag väljer bort dem allihop. Jag hamnar slutligen som vanligt nere vid hamnen. Nu när sommaren är över finns det två restaurang i hamnen som är öppna kvällstid. 

Tar en öl på Restaurang Bojen

Solnedgång vid hamnen i Mariestad

Det är ganska fint i hamnen och särskilt på sommaren. Nu är det inte riktigt sommar men det är tillräckligt varmt för att sitta ute en liten stund. Jag slår mej ner på restaurang Bojen med en öl, en Mariestad. 

För en månad sedan var solnedgången orange så det fanns inte samma förutsättningar att få lika fina bilder på solnedgången i kväll. I kväll är himmelen blå men jag är ändå nöjd att ha fått hyfsat fina bilder på solnedgången även i kväll. Hamnen i Mariestad kan förbli en plats där jag ser många fina solnedgångar. 

Nu när sommaren är över finns det två restauranger vid hamnen som är öppna kvällstid. I kväll satt jag på Bojen och i morgon ska Janne och jag äta på den andra Sill & Dynamit, en av de bättre restaurangerna i Mariestad.

Här fortsätter resan