En bättre middag på Sill & Dynamit

Carpaccio på rödbeta
Vi befinner oss i Mariestad, Jannes födelsestad, så här har vi varit många gånger. Under dagen har Janne varit och fixat lite grejer till sin mamma. Jag följde när bilen åkte till Leksbergs kyrka, annars har jag varit på hotellet och bloggat samt tagit en promenad i staden. 

När kvällen kommer så går Janne och jag ut och äter. För att få äta lite bättre mat, inte bara hamburgare, så har vi valt restaurangen Sill & Dynamit som ligger nere vid hamnen. Vi har bokat bord till klockan 19:30.

Sill & Dynamit är en jättetrevlig restaurang på sommaren när de även har en stor uteservering. Vi har ätit här någon gång tidigare och vi har garanterat suttit här någon kväll utan att äta. Det är helt enkelt en trevlig miljö. Nu är det höst och uteserveringen är inte öppen.

Vi blir placerade vid ett bord ganska mitt i lokalen. Vi har aldrig suttit här inne tidigare, men spontant känns miljön ganska trevlig. Vi får menyn och bestämmer oss för att äta deras höstmeny. På menyn tipsar de om att vi kan börja med ett glas bubbel och Janne beställer varsitt glas. Till maten vi ska få senare rekommenderas ett Rieslingvin. 

Vi beställer båda höstmenyn men väljer olika alternativ. Janne beställer Jordärtskockssoppa med sidfläsk, äpple och krutonger till förrätt. Jag beställer Carpaccio på rödbeta med plommonsås, purjolök, kålrabbiblommor med älgörtsmajonnäs och marconamandlar till förrätt. Det låter avancerat! 

Maten är god och min förrätt serveras även med något som sades vara Tapioka, som kan ha varit rostad. Här kan man läsa mer om just tapioka https://tapioka.se/ 

Rieslingvin till middagen

Vänergös med sandefjordsås

Huvudrätten har vi också valt helt olika rätter. Janne beställer Timjanbakad Rostlock med svamp- och löksauté, pumpacreme, rostad purjolök, madeirasås och kålrabbigratäng. Jag beställer Smörstekt Vänergös med lättrökt sentomat, romanesco, potatis- och fänkålskräm, sandefjordsås med gräslök och rom. Precis som med förrätten låter det avancerat och gott! Gott är det så klart!

Efterrätten blir för Jannes del ostar från Skaraborg med kex och höstmarmelad. Min efterrätt blir nyponsoppa, hasselnötsbeskvi, vaniljglass smaksatt med vit choklad. Det blir en riktigt lyckad middag, med god mat och bra service. När allt är uppätet tror jag att vi ska gå hem men Janne har andra planer. 

Han börjar prata med servitrisen om att han vill prova någon gammal god rom. Samtalet leder till att vi får gå in i ett litet rum där vi får berättat för oss om de flaskor med rom som finns. Vi avslutar därför middagen med varsitt glas gammal rom. 

Nyponsoppa till efterrätt

Gammal rom från Guyanan

Så klart väljer vi inte samma. Janne väljer en rom från Guyana som har lagrats i 15 år. Jag väljer en rom från Kuba som har lagrats i 10 år. Båda dessa rom är mörka och serveras i konjakskupor. Lite kul infall att dricka gammal rom, vet inte om jag någonsin gjort det tidigare. 

Nu är middagen slut och vi går hem till hotell Vänerport, rakt över gatan. Det har varit en jättelyckad middag och vi går säkert tillbaka till Sill & Dynamit en annan gång när vi besöker Mariestad.