Sightseeing i Mariestads Gamla Stad

Kyrkogatan
Har just tagit en promenad längs välkända områden längs vattnet i Mariestad. Nu har turen kommit till att jag ska upptäcka Gamla Stan. 

Janne är född och uppvuxen i Mariestad så här har vi varit massor av gånger. I stort sätt varje gång har jag väl varit i Mariestads Gamla Stad också. Det är fint men kullerstensgator och gamla hus men jag har aldrig brytt mej om husen riktigt. På hotell Vänerport, där vi alltid bor numer, har jag hittat en liten turistkarta över de gamla stadsdelarna. Jag har bestämt mej för att ta turistkartan och verkligen vara turist.

Gamla stan i Mariestad kan man enklast säga att det är delar av Hamngatan, Västerlånggatan och Kyrkogatan och tvärgatorna däremellan. 

Jag kommer till Hamngatan och här ligger bland annat ett vandrarhem i gamla byggnader. Just idag bryr jag mej inte heller om vandrarhemmet eftersom jag varit där förut. Har aldrig bott där men de har en trevlig trädgård där man kan ta en fika eller en öl. De händer även att de har liveframträdande i trädgården. Vet inte mer om det.

Ett gammalt läroverk
Informationsskylten om läroverket

Jag tar kullerstensbacken rakt upp till Kyrkogatan. Det är en backe på cirka 150 meter. Framme på Kyrkogatan tar jag ett foto med kyrkan i bakgrunden. Har jag tagit sådana foton förut eller? Skillnaden är bara att idag vet jag att på den här gatan ligger inte bara domkyrkan utan även gamla läroverk, en gammal brandstation och platsen för Mariestads första sjukhus.

Går man längs Kyrkogatan passerar man även Mariestads Domkyrka, som ska få ett eget inlägg.

Mariestads Domkyrka
En gammal brandstation

Här fanns Mariestads första sjukhus
Informationsskylten till sjukhuset


Bra är att på alla hus som finns markerade på turistkartan, jag har hittat, finns en informationsskylt. För att minnas det jag tycker är intressant är det lika bra att fotografera även skyltarna.

Jag går runt kyrkan och ner Prästgårdsgatan och fram till Västerlånggatan. 

Prästgårdsgatan - bara fint
Västerlånggatan - bara fint


Delar av staden brann 1693


Gick in på gården där Stallängan funnits



När jag gått hela Västerlånggatan kommer jag fram till Gamla Torget. Gamla Torget har troligen också en historia. Det är ett torg med kullerstenar som idag används som parkeringsplats. Det finns ändå en staty på Gamla torget som jag tycker är värd att visa. Tyvärr har jag inget namn på den.

Om någon är intresserad av Mariestads gamla stad så finns det ibland guidade visningar. Hittar ni ingen guide och heller ingen karta så leta efter skyltar på husen . Det finns informationsskyltar på de hus som är av intresse. Det är absolut något att rekommendera om ni är i staden.

Här fanns förr ett bageri
Staty på Gamla Torget

Nu har jag kommit till Gamla Torget och här får min sightseeingtur vara avslutad. Jag har lärt mej en hel del och så klart var det intressant. Borde nog ha gjort promenaden för länge sedan.