Mariestads Domkyrka byggdes på 1500-talet

Mariestads Domkyrka
Idag har jag promenerat runt i Mariestads Gamla Stad, med en turistkarta i handen.  Har varit i Mariestad många gånger men att gå runt med en turistkarta i handen har jag aldrig gjort tidigare. Ett besök i den gamla stadsdelen innehåller även ett besök i Mariestads Domkyrka, om man ska vara turist på riktigt.

Jag är helt säker på att jag varit i kyrkan tidigare men har inget minne av vad jag sett i kyrkan.  

Kyrkan började byggas på 1500-talet och det är hertig Karl och senare kung Karl IX som ligger bakom byggandet av kyrkan. Mariestad har en domkyrka men i mitten av 1600-talet upphörde staden att vara en stiftsstad. Denne Karl, som är Gustav Vasas son, anses även ha även grundat Mariestad. Karl IX finns begravd i Strängnäs Domkyrka (som vi besökte sommaren 2021).

Orgeln längst bak

Predikstolen



Altargången

Altaret

Domkyrkans torn är 82 meter högt och tillhör en av de fem högsta kyrktornen i Sverige. Kyrkan ligger på en liten kulle och toppen på kyrkan är den högsta punkten i Mariestad. Var i Mariestad man än befinner sej så ser man kyrkan. Domkyrkan i Mariestad spelar fyra gånger om dagen. När man hör kyrkans klockor ringa i Mariestad slås man av att det är kända psalmer som spelas. 

Vi som brukar bo på hotell Vänerport, nästan granne med kyrkan, har hört det vid flera tillfällen. Mer information finns på Svenska kyrkans hemsida.

Här fortsätter resan