En kort promenad längs vattnet i Mariestad

Mariestads Residens
Janne är född i Mariestad så det är många gånger vi har varit där. De senaste åren har vi bott på hotell Vänerport, så även den här gången. 

Jag har hittat en turistkarta över Gamla Stan, på hotellet, så jag har bestämt mej för att under dagen promenera genom Gamla Stan med hjälp av kartan. 

Innan jag går promenaden i Gamla Stan vill jag titta till lite annat i staden. Jag tycker det är fint med allt vatten så jag börjar där. 

Jag börjar med att gå till Marieholm, en liten holme i ån Tidan, strax innan ån rinner ut i Vänern. Marieholm är en plats som vi åkt förbi med bilen, oräkneliga gånger men bilen har aldrig stannat där. 

På Marieholm finns Vadsbo museum alldeles vid infarten.  Museet visar industrihistoria från trakten. Är man intresserad så kan man läsa mer på Mariestads hemsida. Museet är stängt idag lördag (sommaren är slut) men det visst jag redan. Vore ändå intressant att titta till det vid något annat tillfälle. 

Informationstavlan


Foto från Marieholmsbron


På Marieholm finns också Mariestads Residens, en rätt pampig byggnad. Residenset tillhör idag Länsstyrelsen, men det har en historia som kungsgård och historien sträcker sej bakåt till 1500-talet.  Då var det Gustav Vasa och hans son hertig Karl (senare kung Karl IX) som formade historien. Holmen hette från början Tunaholm men Karl döpte holmen till Marieholm efter sin hustru Maria av Pfalz. 

Det är även denna Karl som grundat Mariestad, år 1583. 

Domkyrkan och hamnen

Domkyrkan och hamnen

När jag har tittat till Marieholm promenerar jag längs vattnet. Nu är målet att gå mot Gamla stan men det finns mycket fint att fotografera innan jag är framme där. Som vanligt går jag ut på bron mot  Ekudden för att fotografera hamnen och kyrkan. Likande foton från bron har jag tagit vid många tillfällen.

Nu är jag klar med vad jag vill göra innan Gamla Stan så nu går jag mot gamla stan. Det är i princip bara att lämna bron och passera hamnen så är jag där.

Här fortsätter resan